wat is het verschil tussen 16 ohm of 32 ohm oordopjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16 ohm...

Antwoorden (3)

Het getal voor Ohm staat voor hoeveel volt er aangelegd wordt over de draad. Ook wel de weerstand genoemd.

16 Ohm geeft een harder geluid dan 32 Ohm.
32 Ohm geeft een mooier geluid dan 16 Ohm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohm geeft bij een oordopje de impedantie aan. De impedantie kan het best overeenstemmen met uitgangsimpedantie van je af-speler.
Tegenwoordig zij mp 3 spelers altijd laagohmig uit bv 8 ohm
Of je daar een 16 of 32 ohm oordopje op aansluit maakt weinig verschil het 32 ohm type zal alleen wat zachter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohm is een maat voor de mate van weerstand die een electrische stroom ondervindt. Hoe minder ohm hoe makkelijker de stroom kan vloeien. In principe wordt dit minder bepaald door de dikte van de draadjes als wel door de electrische en mechanische eigenschappen van de speakers. Sommige, die "moeilijk"zijn voor versterkers duiken (frequentie-afhankelijk !) vaak onder de 4 ohm of zelfs 2 ohm. Dit geldt met name voor hoge tonen dus tweeter-eenheden. Ga je dit gelijk trekken met de basspeakerweerstand moet je dus weerstand toevoegen en daarmee haal je geluidsopbrengst weg van de stroom. De gevoeligheid van de speaker (db/watt/m) neemt af.
Hoe mooi het geluid is wordt niet bepaald door de weerstand; immers je hebt vaste/constante en wisselende weerstanden: afhankelijk van frequentie en electronische opbouw. 16 ohm is dus geen 16 ohm !
Wil een speaker hard kunnen moet ie vooral snel (weinig mechanische en electrische weerstand hebben) zijn, de belasting aankunnen en zware magneten met flinke conusoppervlakten hebben. Daarbij moet ook de uitslag die die conussen kunnen maken groot zijn.
Hoe hard een speaker kan met een gegeven hoeveelheid stroom wordt ook gevoeligheid genoemd: gemeten in dB/watt (op 1 meter afstand).