Kom je altijd goedkoper uit als je een smartphone los koopt?

Toegevoegd na 16 minuten:
Dan bedoel ik een telefoon die simlockvrij is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Los, zonder abonnement.
Dat ligt er aan welk toestel en gebruikersgedrag.

In mijn geval wel, ik leg uit;

Ik ben een smartphone gebruiker.
Heb een toestelletje los gekocht,
kosten 130,-
Daarbij heb ik dus een prepaid kaart welke ik kan opwaarderen zonder enige verplichting.
Ik ben geen frequente beller dus heb ik aan zo'n 15,- ruim voldoende voor een maand of twee.

Internet gebruik ik alleen dmv wifi.

Dus mijn kosten op een jaarbasis zou dan zijn aanbelkosten ongeveer 90,- per jaar afschrijving toestel ( gemiddelt 2 jaar levensduur, 130/2 ) is 65,-

Op jaarbasis ben ik dus 155,- kwijt
In de maand komt dit op ong. 12,- uit.

Dus voor mij is het inderdaad goedkoper.

Voordelen;
Toestel is mijn eigendom
Heb geen vast bedrag in de maand.
Op is op en kan geen onverwachte hoge rekeningen krijgen.
Geen wachttijden op switchen van provider of nummer
Geen abonnement waar ik verplicht 1, 2 of 3 jaar aan vast zit.
Geen registratie van telefoonnummer.

Nadelen, zelf beltegoed aanzuiveren.
Kan niet onbeperkt bellen/sms of wat dan ook.

Bij een abonnement krijgt u slecht een toestel op bruikleen en zit u vast aan de grillen van een provider.
Deze wordt pas na afloop van je eerste contract je eigendom.
Al of niet zonder bijbetaling.
Immers voor niets gaat de zon op ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Even een aanvulling, simlockvrije toestellen zijn qua aanschaf iets prijziger, maar worden bij een abonnement amper uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is natuurlijk afhankelijk van het abonnement dat je er bij neemt.

Voorbeeld:

Een Samsung S3 i9300 met abonnement kost bij Vodafone de eerste 12 maanden € 41, 25 per maand en de resterende 12 maanden € 65 per maand. 12 x € 41,25 = € 495 voor de eerste 12 maanden. 12 x € 65 = €780 voor de resterende 12 maanden. Het totaal pakket voor 24 maanden is dus € 1275.

Een Samsung S3 i9300 kost los € 470. Je moet daar wel een sim only abonnement bij nemen. Een vergelijkbaar abonnement qua minuten en data kost bij Vodafone rond de € 25 per maand. 24 x 25 = € 600. De kosten van het toestel € 470 + de kosten van de sim only = € 1070 voor 24 maanden.

In dit geval is een los toestel dus inderdaad goedkoper qua kosten inclusief een sim only abonnement. Je moet je echter wel bedenken dat de berekening totaal afhankelijk is van het abonnement dat je neemt. Een duurdere sim only kan de situatie zomaar omdraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In bijna alle gevallen is SimOnly goedkoper (ben je beter mee uit) Je leent hun smartphone tot het contract helemaal is voldaan/afbetaald. En zoals iedereen weet "let op: lenen kost geld" Kijk maar naar de prijzen van simonly's. Voor tientje per maand kan je internetten en voor een extra tientje al heel veel bellen en smsen.

Het nadeel van simonly's is dat je ZELF het toestel moet aanschaffen! Je moet dus met een startkapitaal komen. Een beetje smartphone kost al snel tussen de 200,- tot 500,-. Dit geld moet je wel hebben. Dit laatste is de reden waarom er zoveel bundels worden verkocht.

Dus heb je geen geld: neem een bundel en betaal 2 jaar lang elke maand een hoog bedrag voor je telefoon

Heb je wel wat reserves: neem een simlockvrij en zoek een scherp geprijsd abonnement uit.