Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je een minuterieknop vervangen door bewegingsmelder?

In onze garage (4 appartementen) bestaat een verlichting met een minuterie. Bij het binnenrijden via de automatische garagepoort moet ik steeds stoppen aan de eerste minuterieknop om de verlichting in te schakelen. Kan ik die knop vervangen door een bewegingsschakelaar?(volgens de installateur van de garagpoort kan dit niet via de besturing van de poort)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
760

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is inderdaad afhankelijk van de bedrading of dit mogelijk is: een bewegingsmelder heeft 3 aansluitingen nodig om te werken terwijl de minuterieknop er twee heeft.
De bewegingsmelder heeft namelijk zelf ook vaste spanning nodig om te kunnen werken zodat hij een fase- en een nuldraad moet hebben naast de schakeldraad naar de lampen.
Een minuterieknop is een eenvoudige schakelaar die alleen een fasedraad met de schakeldraad verbindt.
Als er de mogelijkheid bestaat om wat aan de installatie te veranderen dan zou ik trouwens de bewegingsmelder toevoegen zonder één van de knoppen te verwijderen, je kan de beide soorten schakelaar parallel schakelen zodat beide werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding