Hoe krijg ik 1-Var Stats?

Mijn vraag gaat over een GR. Ik heb een TI-84 plus en moet voor wiskunde 2 lijsten invoeren, waardoor ik de mediaan, Q1 en Q3 kan berekenen. Alleen heb ik geen idee hoe ik 1-Var Stats moet krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
47.3K

Het beste antwoord

Beste gast,

Ik zal even aan jou uitleggen hoe je dit uit kan rekenen op je Grafische Rekenmachine TI-84 Plus (dezelfde rekenmachine, die ik ook heb). Ik zal het aan de hand van een voorbeeld uit leggen.

Stel je wilt de Q1 en Q3 uitrekenen van het volgende voorbeeld:

In een klas zitten 30 kinderen, die allemaal boterhammen naar schoolmeenemen. Je vraagt je af hoeveel boterhammen ieder kind mee naar school neemt en verwerkt dit in een tabel.

Op de rekenmachine doe je dit als volgt:
[STAT] -> (1: edit)

Hierbij krijg je L1,L2,L3 , dit zijn allemaal lijsten. Bij L1 vul je de mogelijkheden van boterhammen (1,2,3,4,5,6,7,8)

Bij L2 de hoeveelheid (hoeveel kinderen hebben zoveel boterhammen meegenomen)

Dan zou een tabel er ongeveer zo uit komen te zien (met verzonnen getallen)

L1||L2
1= 3 kinderen
2= 5 kinderen
3= 4 kinderen
4= 5 kinderen
5= 7 kinderen
6= 3 kinderen
7= 2 kinderen
8= 1 kind

Waarbij L1 het aantal boterhammen zijn en L2 de kinderen die dat aantal hebben.

Als je dit ingevoerd hebt, dan doe je [2ND] -> [MODE]. Hierdoor ga je uit de tabel. Hierna vul je dit in: [STAT] -> [CALC (staat ernaast, dus pijltje naar rechts)] -> dan (1: 1-Var Stats) -> [ENTER]. Dan heb je op je scherm staan: 1-Var Stats. Daarachter vul je in: [2ND] -> [STAT] -> (1-> L1)
Hierna doe je een komma (die staat bij de letter J). En dan [2ND] -> [STAT] -> (2-> L2). Dan krijg je op je scherm uiteindelijk 1 Var Stats L1, L2. Je drukt enter en gaat naar beneden. Hier zie je alle gegevens over deze tabel. (Gemiddelde, Som van x, Som van x², standaardafwijking, aantal, minimum van x, Q1, Mediaan, Q3 en Maximum x). Hieruit kan je dus je informatie halen.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen!

Toegevoegd na 1 uur:
Antwoord bij deze opdracht:

Q1= 2 boterhammen
Mediaan= 4 boterhammen
Q3= 5 boterhammen

Van deze klas neemt de eerste 25% gemiddeld 2 boterhammen mee naar school en de 50-75% neemt 5 boterhammen naar school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prachtig!
snap er de ballen van, maar ik ben dan ook geen wiskundige.
het antwoord? hoeveel kinderen nemen nu hoeveel boterhammen mee? dat staat er niet bij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Top uitleg haha