Waarom gaan mijn soldeerverbindingen altijd weer los?

Ik wil graag weten waarom mijn soldeerverbindingen altijd weer los gaan, als ik er een klein beetje aan trek gaan ze al weer los. Kent iemand dit? Ligt het aan mij? Aan mijn soldeerapparaat? Aan het soldeer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De techniek om goede soldeerverbindingen te maken is als volgt: beide te solderen delen eerst goed vertinnen door de soldeer met vloeimiddel uit de kern op het goed verwarmde deel te laten smelten. (dus niet de tin op de bout laten smelten en dan de druppel op het koude onderdeel proberen te drukken) Als beide delen goed vertind zijn kun je beide tegen elkaar houden en dan met de bout verhitten tot de tin weer smelt. Bij afkoelen de delen goed stil houden tot de tin dof wordt, dan heb je een sterke verbinding.

Hier kan niet zonder meer een antwoord op gegeven worden omdat het niet bekend is wat u aan elkaar wilt solderen. Het soort soldeersel hangt sterk af van de metalen welke u wilt verbinden. Voor elektronica heeft u bv een eutectische legering nodig van 60/40 - tin/lood, die is speciaal ontworpen omdat die van vloeibaar direct naar vast overgaat, natuurlijk met harskanaaltjes in de kern. In bijlage ziet u de verschillende mogelijkheden. De techniek is reeds eerder uitgelegd, wel een opmerking: als u beide delen heet maakt om te verbinden moet u nogmaals tinsoldeer toevoegen om een badje te maken.

Bronnen:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100