Waarom gaan mijn soldeerverbindingen altijd weer los?

Ik wil graag weten waarom mijn soldeerverbindingen altijd weer los gaan, als ik er een klein beetje aan trek gaan ze al weer los. Kent iemand dit? Ligt het aan mij? Aan mijn soldeerapparaat? Aan het soldeer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat WAT je soldeert ook goed schoon (vet vrij) is.
Tin (Soldeer) moet ook wel even tijd hebben om te vloeien.
(Dus heet en lang genoeg gesoldeerd?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik soldeer wel lang (dus dat de soldeerbout goed heet is.) En bedankt voor uw antwoord/reactie!

Het beste antwoord

De techniek om goede soldeerverbindingen te maken is als volgt: beide te solderen delen eerst goed vertinnen door de soldeer met vloeimiddel uit de kern op het goed verwarmde deel te laten smelten. (dus niet de tin op de bout laten smelten en dan de druppel op het koude onderdeel proberen te drukken)
Als beide delen goed vertind zijn kun je beide tegen elkaar houden en dan met de bout verhitten tot de tin weer smelt. Bij afkoelen de delen goed stil houden tot de tin dof wordt, dan heb je een sterke verbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dank u wel ik deed namelijk eerst tin op de bout en daarna op het koude onderdeel en dat is dus verkeerd Gr. Tim

Andere antwoorden (1)

Hier kan niet zonder meer een antwoord op gegeven worden omdat het niet bekend is wat u aan elkaar wilt solderen.
Het soort soldeersel hangt sterk af van de metalen welke u wilt verbinden.
Voor elektronica heeft u bv een eutectische legering nodig van 60/40 - tin/lood, die is speciaal ontworpen omdat die van vloeibaar direct naar vast overgaat, natuurlijk met harskanaaltjes in de kern.
In bijlage ziet u de verschillende mogelijkheden.

De techniek is reeds eerder uitgelegd, wel een opmerking:
als u beide delen heet maakt om te verbinden moet u nogmaals tinsoldeer toevoegen om een badje te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enigste wat ik soldeer is elektronica, en de samenstelling van mijn soldeer weet ik jammer genoeg niet want het staat niet op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kan het zelf goed vaststellen of u voor die toepassing de juiste soldeerdraad heeft.
Om te beginnen moet er zeker hars inzitten, goed soldeersel heeft zelfs meerdere kernen.
Ten tweede kan u het zien aan de manier waarop het van vloeibaar naar vast gaat, dat moet namelijk in één keer gebeuren zonder overgang van vloeibaar naar stollen en naar vast, dus van vloeibaar ineens naar vast.
Normaal staat dit ook op de verpakking vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel eens gezien dat het gelijk van vloeibaar naar vast overging. En ik heb ook wel eens gezien dat er wat hars op de soldeerbout zat. (Samen met het soldeer natuurlijk.)