Hoe zit het met de brandpuntafstanden van lenzen?

Ik blijf het verwarrend vinden. De brandpunt afstanden.

Als ik bijvoorbeeld de lens van mijn vaders oude camera gebruik. Die 300mm is, kan ik gewoon full frame shooten (oftewel totaal niet ingezoomd, oftewel net zoals bij mijn 18-55). Maar, bij mij 18-55 kit lens kan ik dus niet naar 0, maar lijkt het wel gewoon full frame te zijn. En aangezien ik op zoek ben naar een lens die zeg maar multi functioneel is (constant rondsjouwen met 50 verschillende lensen is niet mijn ding op dit moment) in zoom afstand vroeg ik me af.

Stel je voor ik neem een 75-300. Zal dat dan verder ingezoomd zijn dan bijvoorbeeld t maximaal van de 18-55 (die dus 55mm gaat, als je op de lens zelf kijk naar die getalletjes). of heb je gewoon net zoals bij je 18-55 gewoon full frame? (Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen. Kan ik dan gewoon zo foto's maken zoals ik nu doe als ik full frame doe, of kan ik echt alleen op minstens een 75mm afstand de foto maken?

Sorry voor mijn ABN, maar ik kan dit heel moeilijk uitleggen deze vraag. Zo ingewikkeld is het voor me. Een simpel antwoord als: lees dit en dit, helpt bij mij niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je maakt onderscheidt tussen full-frame en 'anders'. Dat is goed. Je moet full-frame zien als dezelfde grootte ivm analoge 35mm film (ook wel FX genoemd).
ALLE lenzen hebben getallen als het brandpuntafstand erop die zijn gebasseerd op de FX-sensor grootte, oftewel het vroegere analoge 35mm film, oftewel full-frame.
Bij deze camera, is een standaardlens 50mm. Dwz dat 50mm overeenkomt met de werkelijkheid. Ga je kleiner (bv 18-50mm) dan wordt alles meer groothoek. Ga je verder (50-300mm) dan wordt alles meer tele.

Bij groothoek wordt (tov de werkelijkheid) alles meer uit elkaar gerekt, boller, meer scherptediepte.
Bij tele wordt alles meer in elkaar gedrukt, holler, minder scherptediepte.
Een leuke en nuttige test is om te proberen om op 18mm, 50mm, 80mm, 200mm DEZELFDE beeld te maken. Dus je onderwerp steeds hetzelfde grootte in je beeld. Dwz dat je per foto dus op een andere afstand moet gaan staan. Let daarbij dan op hoe het onderwerp zich tov de achtergrond gedraagt. Welke vervormingen je krijgt, hoe je scherptediepte wordt.

Het heeft niets te maken met jou afstand tot het onderwerp waarop je nog kunt scherpstellen. Maar wel met de afstand waarop je een onderwerp in je beeld krijgt.
Bij tele kan je van veraf een hoofd beeldvullend krijgen, terwijl bij groothoek je op iemand lip kan gaan zitten voor een beeldvullend hoofd.
In de praktijk wordt er niet gewerkt met 300mm komt overeen met 300m afstand (bijvoorbeeld). Maar wel dat 300 een super tele is tov 50mm standaard lens.

---

De meeste consumenten SLR camera's hebben een kleinere sensor (DX-formaat). Dus wordt er met een cropfactor gewerkt van ongeveer 1.5 (nikon). Dus je standlens representatie is dan 50 / 1.5. Waarbij de 18mm (op de lens) veel minder van de standaard afwijkt en dus ook minder groothoek is dan wanneer diezelfde lens op een FX camera zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De brandpuntsafstand van een lens is de afstand die nodig is om een beeld vanuit de verte (oneindige) juist scherp op het beeldvlak van de film (of CCD-chip) te krijgen.
Voor een simpele camera met een 35 mm lens betekent dit dat de beeldvorming op een vlak van een normaal 32 mm foto-film formaat voldoet aan wat wij voor foto's gewend zijn.
Een dergelijke brandpuntsafstand zou voor een 6x6 film een groothoek betekenen omdat het beeldvlak veel groter is, het gebied ter grootte van een kleinbeeld film is normaal maar daar komt dus veel meer beeld omheen om de 6x6 cm op te vullen.
Bij een zoomlens kun je de brandpuntsafstand naar believen tussen twee grenzen kiezen, maar het beeldvlak dat je moet vullen bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Hoe groter het te vullen beeldvlak, hoe groter de brandpuntsafstand van de lens moet zijn om een "normaal" beeld te vormen.