Keukenapparatuur blijft stukgaan, welke rechten hebben we?

Drie jaar geleden hebben wij erg veel geld uitgegeven om dure keukenapparatuur te kopen van een A-merk (vaatwasser, kookplaat, stoomoven, oven). Dit betreft echt een topmerk, waarvan onze verwachtingen dan ook waren dat deze apparatuur zeer duurzaam en betrouwbaar was.

Vanmiddag komt voor de 8e keer in drie jaar een monteur langs. De oven en stoomoven zijn bijzonder vaak stuk, soms kwam de monteur zelfs voor beide apparaten tegelijk (!).

De fabriek geeft aan dat ze elke keer doen wat nodig is: wéér een monteur sturen. Ik baal ervan dat ik elke keer moet hopen dat de oven niet uitvalt.. Inmiddels ben ik het zat, hier hebben we niet voor betaald. Steeds maar weer een monteur sturen vind ik geen oplossing. Waar heb ik recht op en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op basis van artikel 21 BW7 kan je vervanging eisen van de spullen, aangezien deze niet voldoen aan de beschrijving en verwachting. De spullen zijn duidelijk niet van de kwaliteit die je naar prijs en merk verwacht en de verkopende partij heeft zijn kans al (meermaals) gehad om de schade te herstellen. Die schade blijft telkens weer terugkomen en dus heb je het recht op vervanging. Als het vervangende goed nog steeds niet voldoet aan de eisen heb je volgens BW7 artikel 22 recht op ontbinding van de koop op basis van non-conformiteit. Maar hiervoor moet dus eerst vervanging geëist worden van de verkoper.