Als weegelement of krachtopnemer zit er een rekstrookje is.
Door het gewicht gaat dat strookje rekken en veranderd de ohmse weerstand.
Die verandering wordt door een elektronisch circuit, na kalibratie, omgezet in een bruikbare uitlezing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een veersysteem in met een rekstrookje.
Hoe zwaarder het te wegen object, hoe verder de veer indrukt en hoe meer het rekstrookje oprekt.
Als het rekstrookje oprekt, dan veranderd de ohmse weerstand.
Deze weerstand wordt door een analoge schakeling omgezet naar een spanning.
Die spanning wordt door een ADC (analoog naar digitaal converter) omgezet naar een digitaal signaal.
Dit signaal wordt doorgestuurd naar een microcontroller die de gemeten waarde omrekent naar een gewicht en weergeeft op het scherm.
Vaak zit er een tare-knop op, die het gewicht op 0 zet om het effect van bijvoorbeeld een schaaltje op te heffen. Wat je ook vaak tegenkomt is een knop waarmee je kunt wisselen tussen si-eenheden en andere eenheden. Dit is mogelijk, omdat dat een simpele berekening is in de software in de microcontroller.