Is het koppelen van een DVD speler aan een 5.1 home cinema systeem (DVD aan DVD) zonder kwaliteitsverlies mogelijk?

Ik heb onlangs een Samsung blu-ray speler gekocht, omdat mijn oude dvd kapot was gegaan. Deze oude speler maakt deel uit van een 5.1 home cinema system, dus ik wilde deze behouden en koppelen met de nieuwe blu-ray. Dit alles via een optische tulp-tulp verbinding. Kwaliteitsverlies is echter te groot, dus nu uitkijken naar een andere oplossing. Een 5.1 versterker + speaker gaat boven m'n budget. Kan ik ook een 5.1 home cinema systeem (met DVD speler) dmv bijv een digitale in/uitgang koppelen (DVD aan 5.1 DVD)zonder al teveel kwaliteitsverlies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
2.5K

Het beste antwoord

Als je een blue ray speler via de optische uitgang verbind via de optishe ingang op je 5.1 surround set kan er geen kwaliteitsverlies optreden in hte geluid.

Als het digitale videsignaal via tulp stekkers of scart via de homecinema set binnen komt en die naar de TV gaat dan treed er wel kwaliteitsverlies op. Ik zou de blue ray rechtsreeks via HDMI aansluiten op de TV en de audio via de digitale uitgang van de tv koppelen aan de digitale audioingang van de cinema set.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Middels een optische ingang kun je redelijke kwaliteit bereiken voor het geluid. Master DTS en HD Dolby Digital is echter niet mogelijk. De bluray kun je qua beeld gewoon rechtstreeks op je tv aanlsuiten en zonder HDMI is het bijna een waste of time tenzij je een component kabel hebt want daar kom je dan wel weer een eind mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DTS en HD dolby digital worden m.i. door een digitale coax of optische kabel doorgegeven, mits de versterker het signaal kan decoderen (bijv. een DTS versterker). Component is een stuk slechter dan HDMI. Kan component wel full hd (1080p aan dan?)
Ik heb hier een actieve DTS subwoofer staan van JBL en een heel simpel DVD spelertje. En ik heb genoeg geluid om de hele flat mee te laten genieten van mijn film...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was je vorige DVD speler via hetzelfde optische kabeltje verbonden met je Dolby Digital versterker? Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
- Heb je al in het setup menu van de Blu-ray gekeken naar de instellingen van het geluid?
- Staat de Digital audio output op "Bitstream"of "Raw"?
- Zijn er instellingen waarmee je het aantal luidsprekers in je home cinema moet opgeven, klopt die instelling?
- Is de optische ingang van de versterker wel geactiveerd en is deze toegewezen aan een bepaalde ingang (Aux, Ext, Line, etc?
- Wat is de kwaliteit van het optische kabeltje? Geloof het of niet maar er zijn baggersnoertjes in omloop met zulke slechte kwaliteit fiber en connectors dat het geluid gaat vervormen of teveel ruis gegenereerd wordt. (jitter - digitale looptijdverschillen door foute lichtreflecties)