Wat is het verschil tussen een glasplaat of een keramische glasplaat bij inductie?

Wij willen een nieuwe kookplaat voor inductie kopen maar vragen ons af wat het verschil is tussen een glasplaat of een keramische plaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (3)

Een keramische kookplaat herken je aan de glasplaat bovenaan. Deze glasplaat wordt verwarmd door infrarode straling. Een groot voordeel van de keramische kookplaat is dat de verbruikte energie veel doelmatiger wordt gebruikt voor de verhitting. Op die manier is de keramische plaat al meteen veel energievriendelijker en -zuiniger dan de traditionele kookplaat. Een ander groot pluspunt is het makkelijke onderhoud. Wees wel voorzichtig met krassen gezien deze permanente schade tot gevolg kunnen hebben.
Op een keramische kookplaat heb je meestal vier stralingselementen, te vergelijken met de 4 ouderwetse kookplaten van een elektrisch of gasfornuis. Voorts heb je bij de modernste apparaten geen knoppen meer. Het bedieningspaneel bestaat dan uit een zogenaamd ‘touch-screen’. Heb je kinderen in huis dan kies je best voor een bedieningspaneel aan de zijkant van de kookplaat in plaats van aan de voorkant. Kids zijn wel eens nieuwsgierig en op deze manier kunnen ze niet zo makkelijk bij de knoppen! Check ook of de knoppen goed instelbaar zijn: een gradatie van zes standen is altijd een luxe!

Inductie kookplaat

Inductie koken is het nieuwste snufje op de markt. Soms wordt dit systeem ook halogeen koken genoemd. Bij inductie heb je eigenlijk geen hittebron. De elektromagnetische spoelen verwarmen immers rechtstreeks de bodem van de kookpan door middel van stralen. Hierdoor gaat het koken veel sneller en directer. Je kunt het vergelijken met de werking van een microgolfoven. Door de snelle werking bespaar je ongeveer de helft aan energie. Alleen daarom al is een inductie kookplaat aan te bevelen. Uiteraard komt dit voordeel ook met een aanzienlijke meerprijs. Een ander belangrijk pluspunt inzake veiligheid: aangezien de kookplaat zelf niet wordt verhit, kun je je niet verbranden. Overkokende vloeistoffen branden bijgevolg ook niet in. En dat betekent: veilig koken, met weinig onderhoud aan de plaat.

Het verschil zit hem dus in het systeem, niet in de plaat. Het is beiden glas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet, heeft de inductie kookplaat een hard glazen plaat. Een inductieplaat wordt vaak wel verward met een keramische plaat, omdat ze er hetzelfde uitzien. Ik heb voor je gezocht maar vind nergens een inductiekookplaat met keramische laag. Als je er een link van hebt, wil ik wel uitzoeken wat het verschil dan zal zijn, maar ik kan het zo niet vinden.
Ik vind de inductieplaat fantastisch, wordt niet heet, makkelijk schoon te maken met wat afwasmiddel in warm water opgelost, met een zachte doek. En brandt niet in, hij blijft dus mooi, wat bij de keramische kookplaat, wat op het schoonhouden na, niet het geval is. Ik zou niet meer terug willen naar gas, sinds ik inductie heb.
Inductie en keramisch zijn twee verschillende soorten kookplaten die beide gebruik maken van een glazen oppervlak. Het belangrijkste verschil tussen deze twee kookplaten is de manier waarop ze warmte genereren.

Inductie kookplaten gebruiken elektromagnetische energie om de pan te verwarmen, wat betekent dat het oppervlak van de kookplaat niet heet wordt. In plaats daarvan wordt de pan direct verwarmd door de elektromagnetische energie, waardoor het voedsel snel en efficiënt wordt bereid.

Keramische kookplaten, aan de andere kant, verwarmen het glazen oppervlak van de kookplaat, dat op zijn beurt de pan verwarmt. Dit zorgt voor een minder directe en minder efficiënte manier van koken. Bovendien duurt het langer om de keramische kookplaat op te warmen en af te koelen.

Wat betreft het verschil tussen een glasplaat of keramische glasplaat bij inductie, is er eigenlijk geen verschil. Beide soorten kookplaten hebben een glad glazen oppervlak dat gemakkelijk schoon te maken is en een modern uiterlijk heeft. Het belangrijkste verschil blijft dus tussen inductie en keramisch als type kookplaat.
een jaar geleden
Een glasplaat en een keramische glasplaat worden vaak gebruikt in inductiekookplaten, maar er zijn enkele belangrijke verschillen tussen de twee.

Glasplaat:
Een glasplaat die wordt gebruikt op inductiekookplaten is meestal gemaakt van gehard glas. Het is glad en biedt een strakke en moderne uitstraling aan je keuken. Een standaard glasplaat heeft echter enkele nadelen. Het kan gevoeliger zijn voor krassen en barsten, vooral als er zware pannen op vallen of als je metalen voorwerpen erop laat vallen. Bovendien kan een gewone glasplaat minder hittebestendig zijn dan keramische materialen.

Keramische glasplaat:
Een keramische glasplaat op een inductiekookplaat is gemaakt van gehard glas met een extra keramische coating erop. Deze coating maakt de plaat duurzamer en beter bestand tegen krassen en thermische schokken. De keramische laag fungeert als een extra beschermende barrière, waardoor de glasplaat eronder minder snel beschadigd raakt. Bovendien heeft een keramische glasplaat vaak betere hittebestendige eigenschappen dan een gewone glasplaat, waardoor deze minder snel barst of breekt onder extreme temperatuurschommelingen.

Kort samengevat, terwijl beide glasplaten hun eigen esthetische aantrekkingskracht hebben, biedt een keramische glasplaat over het algemeen meer duurzaamheid en weerstand tegen schade dan een standaard glasplaat. Als je op zoek bent naar een inductiekookplaat die lang meegaat en bestand is tegen dagelijks gebruik, is een keramische glasplaat vaak de betere keuze.
8 maanden geleden