Hoe schakelt een analoge thermostaat precies?

Ik ben een ingenieur en wil mijn eigen thermostaat maken. Wat ik precies wil weten is hoe ik die 2 draadjes van je thermostaat het beste kan schakelen en wat ik er nog meer mee kan.
Ik heb begrepen dat er met sommige CV ketels gecommuniceerd kan worden met een bepaald protocol, dit ik wil niet weten. Ik wil de analoge kant van het verhaal uitgepluisd hebben.

Ik wil de draadjes schakelen door middel van een transistor en ik weet niet precies hoe.
Kan je dit schakelen met PWM?
Of kan je de CV aansturen door de stroom te regelen?
Of moet je de ketel aan en uit blijven schakelen met een interval van zeg een paar minuten?
Hoe snel kan je schakelen?
Hoeveel Spanning staat er op die draadjes? (ik heb mn huidige er nog niet afgesloopt en dus nog niet gemeten)
Hoeveel stroom kan ik aftappen van die 2 draadjes voor mn elektronica?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Het is heel simpel.
Een analoge thermostaat bestaat niet.
Houd de draadjes tegen elkaar en de ketel slaat aan. Gewoon op vol vermogen.
Draadjes los, en de ketel stopt.
Er staat ca.1,5V op, en je kunt er net een ledje op laten branden. Dus meer dan 2omA kun je er niet aan onttrekken.
B.t.w., Als je er een ledje op aansluit gaat de ketel aan.Dus is het vast wel met een transistor te schakelen.
I.v.m. galvanische scheiding kun je beter een relais of een opto-coupler gebruiken.
Als je de ketel vanuit de computer wilt sturen kun je daar een USB experimenteer board van Velleman voor gebruiken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, dat wilde ik weten. Ik vermoedde altijd dat een CV ketel analoog stroom gestuurd was, want dat zou praktisch zijn. Maar nu snap ik dat het gewoon een simpele aan/uit systeem is.

Andere antwoorden (1)

Je bedoeld waarschijnlijk een proportionele regelaar. Alle goede thermostaten zijn min of meer proportionele regelaars volgens het PWM principe. Zelfs de getoonde mechanische thermostaat. Die heeft namelijk thermische terugkoppeling, waarbij met een weerstandje het bimetaal opgewarmd wordt. De thermostaat gaat dan aan- en uitschakelen in een ritme, bepaald door de werkelijke temperatuur. De elektronische aan-uit thermostaten werken op eenzelfde manier. De ketel wordt een keer of vijf per uur ingeschakeld waarbij de inschakeltijd afhankelijk is van het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de werkelijke ruimtetemperatuur. Moderne ketels kunnen moduleren en PID regelen. Dat gaat dan meestal via een CAN-busverbinding met de ketel.