wat voor elektromotor en stangen heb ik nodig om mijn smart tv automatisch in een bepaalde positie te laten zetten?

Ik zou graag me smart tv (dun en licht) door middel van een elektromotor (of zoiets) in een bepaalde positie willen laten zetten. Ik denk dat dit met stangen moet. Ik moet minimaal een start en eindpunt hebben, dus dat ik hem ook weer in begin stand kan zetten. Het mooiste zou zijn als de motor een aantal geheugen plaatsen zou hebben zodat je meerdere posities kan hebben. Helemaal top lijkt het me als je de motors ook kan laten samenwerken, dus motor a start en als deze op een bepaalde positie is gaat B aan het werk om er zo voor te zorgen dat hij in de juiste positie komt.

Maar over wat voor soort motoren hebben we het dan, en hoe zit het met die stangen en de besturing?
Het is gewoon een hobby project dus het moet ook weer niet te kostbaar worden.
Waar moet ik zoeken, er zal toch wel een soort forum hiervan zijn.

Ik kijk uit naar jullie antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt twee stelmotoren nodig. Eén voor de horizontale verstelling, en één voor de verticale verstelling. Verder heb je tandheugels en wormwielen nodig. Het beste gaat het het als je één scharnierpunt (een kogelgewricht) hebt, waar omheen de installatie horizontaal én verticaal kan draaien. Een mooi voorbeeld is een electrisch verstelbare autospiegel.
jc54
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi radio749, alleen draaien, dat scheelt een boel werk.
afhankelijk van de benodigde kracht kan je een grotere of kleinere afstand van de trek/duw stang tot het draaipunt.
een servomotor, uiteraard iets groter dan die uit de modelbouwwereld, is de actuator.
dan met een timer IC (de meest simpele is een NE 555) pulsjes varierend van 1 tot 2 ms per 20 ms
bij 1,5 ms staat de TV recht vooruit.
bij 1 ms staat hij uiters linksom en bij 2 ms staat hij uiters rechtsom. die uiterste waarden zijn afhankelijk van de instelmogelijkheid van de trekstang. mooier is het, als de motor direct op de draaias van de TV staat, dan zie je vrijwel niets van de constructie.
dat is duurder, omdat het een krachtige motor moet zijn. moeilijk? welnee, al deze spullen zijn in de handel te koop.
kompleet met IR afstandbediening.
maar zelf bouwen is natuurlijk leuker. veel suc6,
groeten, Dré