Wat is de beste ISO en sluitertijd bij het fotograferen in een redelijk donker restaurant?

Ik kreeg de vraag of ik bij een feestje foto's wilde maken. Overdag denk ik dat de automatische goed is. Maar uit eerdere ervaring weet ik dat donkere gelegenheden lastig is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (2)

Om te fotograferen in donkere omstandigheden, moet je zoveel mogelijk licht zien op te vangen. Dat kan op drie manieren:

1.  Een lange sluitertijd kiezen.
2.  Een hoge ISO-waarde kiezen.
3.  Een groot diafragma kiezen.

Ad 2: een hoge ISO-waarde vangt niet meer licht op, maar versterkt het opgevangen licht meer.

Ad 3: een groot diafragma betekent een klein diafragmagetal.

--

Nadeel van 1 is dat je foto's al snel bewogen worden. Dat gebeurt zowel doordat je zelf beweegt (je handen trillen altijd een beetje) als doordat je onderwerp beweegt (een persoon zit nooit stil). Je eigen beweging kun je opheffen door een statief te gebruiken, maar dat is niet altijd even handig.

Nadeel van 2 is dat je foto's ruisig worden. Je ziet dan allemaal spikkeltjes over het hele beeld heen.

Gevolg van 3 is dat alleen het punt waarop je scherpstelt scherp in beeld komt. De voorgrond en de achtergrond worden onscherp. Of dat een voordeel of een nadeel is, hangt af van je wensen.

--

Met deze kennis in het achterhoofd zou ik het volgende doen:

Eerst experimenteren met fotograferen in het donker. Desnoods bij jou thuis in een donkere kamer met alleen een klein schemerlampje. Zo ontdek je tot hoe hoog je je ISO-waarde kunt opschroeven zonder dat je last krijgt van ruis in je beeld.

Bij die maximaal acceptabele ISO-waarde zet je je diafragma zo ver open dat de sluitertijd laag genoeg wordt om nog foto's zonder bewegingsonscherpte te kunnen maken. Bij welke sluitertijd jij nog scherpe foto's kunt maken hangt af van je lens (bijvoorbeeld: zit daar trillingscompensatie op?), van hoe erg jouw handen trillen, en van hoe snel jouw onderwerp beweegt (gewoon pratende mensen, of dansende mensen?). Ook hier zou je vooraf kunnen experimenteren. Dat kan gewoon in het licht, want het gaat nu alleen om de bewegingsonscherpte.

Houd er rekening mee dat ook bewegend licht (discobollen, kaarsvlammetjes) voor bewegingsonscherpte kan zorgen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Je kan wel even proef opnamen maken daar?
Dat lijkt me het meest simpel.

Als het erg donker is zit er vaak maar 1 ding op en dat is flitsen aangezien een langere sluitertijd geen zin heeft. (camera op statief)
Wil je niet flitsen of heb je geen flitser dan moet je denk ik je iso zo hoog mogelijk zetten en je lens zover mogelijk open.

De camera zet je dan op handbediening denk ik, bij eventuele lichtbronnen in beeld heeft je toestel de neiging teveel licht te meten en te donkere foto's te maken.
Hopelijk is de belichting een beetje gelijkmatig aders moet ie op diafragma voorkeuze (is een vaste lensopening) meestal aangeduid als A

De ruis moet je voor lief nemen en soms (in zwart/wit) kan dit ook nog wel eens goed uitpakken.
De sluitertijd die je dan krijgt moet voldoende zijn om geen bewogen foto's te hebben.
Is deze redelijk hoog dan kan je de lensopening iets kleiner of de iso iets laten zakken.
Je moet wel weten welke sluitertijden je nog kan gebruiken voor onbewogen foto's, wat weer afhangt van hoe snel je onderwerp beweegt.

Je ziet dat je wel wat foto ervaring moet hebben om zoiets aan te pakken.
Het resultaat kan je nog wel aardig beïnvloeden met een fotobewerking programma.
Hier moet je ook weer ervaring in hebben om het goed te doen, je kan eventueel denken aan uitbesteding hiervan.

Succes!