Waarom lukt het maar niet om afstandsbedieningen te maken die net zolang meegaan als het apparaat waar ze bij horen?

De mijne gaan tenminste altijd eerder kapot. Ik stel deze vraag uit ergernis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag je je ook af waarom banden niet zo lang meegaan als de auto zelf? De afstandsbediening is aan veel meer zaken onderhevig die van belang zijn voor de levensduur. Verder kan ik me herinneren dat vroeger ook het knopje voor aan/uit enzo het eerste stuk was van een tv zonder afstandsbediening. De afstandsbediening wordt gewoon veel gebruikt, valt wel eens etc. Het zou wel makkelijker moeten worden om een vervangende afstandsbediening te kopen maar ook daar zijn sites voor en je hebt de universele afstandsbedieningen.

Het beste antwoord

Ik heb hier ook een aantal afstandsbedieningen die het langer hebben uitgehouden dan de apparaten zelf. Dat is dus maar net hoe je er mee omgaat. (met name apparaten die zonder afstandsbediening net zo makkelijk of makkelijker te bedienen zijn dan met.

De Afstandbediening is een kwetsbaar stukje elektronica, dat het gedurende zijn leven behoorlijk voor de kiezen krijgt. Dat je op de levensduur van een gemiddelde TV (of zelfs meerdere apparaten met één AB) incidenteel een nieuwe nodig hebt, is heel normaal. Gelukkig zijn ze relatief goedkoop ; stel je voor dat je je tv net zo vaak moest vervangen....

Natuurlijk is het technisch mogelijk een apparaat te maken dat vrijwel net zo lang meegaat als de tv zelf. Dat zou dan echter wel onevenredig duur zijn, behoorlijk veel logger, en bovendien minder functies hebben. Juist de typische (mannelijke) behoefte om tientallen - vaak nutteloze- functies onder een beperkt aantal knopjes te proppen, maakt dat het allemaal zo slap en zwak is.

Ik herinner me nog onze eerst AB (en die is NOG STEEDS heel!) uit de jaren '70. Daarmee kon de teevee aan en uit (1 knop), met twee pijltjestoetsen uit 5 zenders kiezen (die we niet eens hadden), en voor harder en zachter draaide je aan een wieltje (vierde knop). En dat alles in een handzaam kastje ter grootte van hooguit een videoband.
Niet kapot te krijgen, maar ik durf te betwijfelen of mensen die nu echt nog zouden willen kopen. Vandaar dat ze vermoedelijk ook niet meer worden gemaakt.
voor een beetje AB vandaag de dag moet je minimaal een cursus volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik nou een goed antwoord. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Vraag je je ook af waarom banden niet zo lang meegaan als de auto zelf?

De afstandsbediening is aan veel meer zaken onderhevig die van belang zijn voor de levensduur. Verder kan ik me herinneren dat vroeger ook het knopje voor aan/uit enzo het eerste stuk was van een tv zonder afstandsbediening.

De afstandsbediening wordt gewoon veel gebruikt, valt wel eens etc.

Het zou wel makkelijker moeten worden om een vervangende afstandsbediening te kopen maar ook daar zijn sites voor en je hebt de universele afstandsbedieningen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kunt overigens ook zo'n bodyguard kopen: http://audiovideo.meliconi.com/Bodyguard_ac_151_371_ENG.aspx

Toegevoegd na 4 uur:
Nog een oplossing: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-een-rechter-een-taakstraf-opleggen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft deel 1 van je antwoord, daar heb je gelijk in, dat vraag ik me inderdaad niet af en de afstandsbediening wordt inderdaad vaak gebruikt, valt enz. Maar ik vind dat nog geen reden om er van die gammele knopjes/toetsjes op te zetten
zoals die er bij mij op zitten. En die universele afstandsbedieningen werken niet op oudere apparaten. Een bodyguard heb ik gehad maar die past niet om mijn huidige afstandsbediening. (Wat een leed he? Grapje).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo werken de universele niet op oudere apparaten? Wij hebben net een TV-VHScombi verkocht op koninginnedag MET een werkende universele afstandbediening. Maar ik herken het ook wel hoor!
Dat kunnen ze wel, maar dan verdienen ze niks meer. Zo werden gloeilampen ook expres met een beperkte levensduur gemaakt, terwijl dat veel beter kon (overstap peer naar PL-lamp, techniek bestond al lang).

In goedkope electrische apparatuur gaat de voeding (trafo van 220 naar 12V) ook expres maar een bepaalde tijd mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het niet alleen zit in 'dat kunnen ze wel' maar toch echt een groot stukje 'gebruik, laten vallen, hard op tafel leggen en veel en vaak met vieze vingers op bepaalde knopjes duwen'.