Kan het zijn dat in mijn huis een grotere piekspanning is dan in andere huizen?

Ik heb een Sony versterker en als deze aan staat kan hij soms in 'protect' mode gaan, dit gebeurd ongeveer om de dag. Dit heeft er nu ook toe geleidt dat mijn versterker is doorgebrand. Ligt dit aan de bedrading in mijn huis, of komt dit veel vaker voor. Ik heb het in andere huizen (met dezelfde versterker) namelijk nooit gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat de aardleiding niet goed is, of ergens een grote weerstand bezit. Dit zou je kunnen laten doormeten.
Ik heb in mijn huis een aantal jaren geleden een nieuwe groepenkast laten installeren, en toen kwam aan het licht dat de ringleiding ergens onderbroken was. (Ik woon in een tussenwoning, met centrale aardleiding). Bij mij is vervolgens een staaf de grond in geslagen, waar een nieuwe aardleiding aan bevestigd is. Het hele woonblok heeft sindsdien weer goede aarde, en inderdaad ook minder last van piekbelastingen.
jc54
12 jaar geleden
Volgens mij is het niet erg logisch dat de protect mode aangaat bij piekspanning vanuit het net. Volgens mij wordt deze methode alleen gebruikt om te voorkomen dat de versterker teveel vermogen gaat uitsturen naar de speakers, en overhit. Ik vind het dan logischer om je af te vragen of je de versterker niet in een ander kastje hebt staan met weinig ventilatie? Of heb je andere speakers aangesloten, of meer? Onder welke omstandigheden schiet hij in protect mode? muziek? films? Gebeurt dit toevallig tijdens geluidsintensieve stukken van de film/muziekstuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de bedrading kan het niet liggen, het kan wel zijn dat in jouw huis de netspanning iets hoger is dan in jouw vorige woningen.
Toch moet de versterker tegen een overspanning van 5% kunnen.
Het kan zijn dat, als je ver van een transformatorhuisje af woont op het platte land, de netspanning over een grotere marge varieert.
Dat gebeurt vooral als bijvoorbeeld buren met grote elektrische machines het net "vervuilen".
Overigens is het veel waarschijnlijker dat de oorzaak in de versterker zelf ligt: de speaker-beveiliging treedt in werking als er een gelijkspanning op de speaker-aansluiting ontstaat.
Dit kan gebeuren door het verlopen van instellingen in de versterker en het verouderen van onderdelen.
Ook kan hoogfrequent oscilleren de versterker overbelasten.