Kan mijn koelkast tegen kou/vorst?

Mijn koelkast staat in een keuken met enkel glas, in de winter vriest het hier binnen dus gewoon. Kan de koelkast daar tegen of raakt hij daardoor defect?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

hoi GJCHoutepen,

een koelkast kan fysiek tegen vorst, net zo goed/slecht als andere witgoed apparaten. (niet laten draaien)

het koelen in de koelkast is een natuurkundig gebeuren.
het verdampen van koudemiddel kost warmte, zoals het koken van water ook warmte kost.
laat je water koken, (op welke manier dan ook) dan MOET er warmte naar toe stromen.
je kan water laten koken door de luchtdruk te verlagen.
(leuk schoolproefje, dat vroeger al werd gedaan)

in de koelkast is er een verdampingsdruk en condensatiedruk.
het verschil tussen die twee wordt door de compressor geregeld. dus aan de hoge druk zijde, de achterkant, koelt de condensor het gas af, waardoor het condenseert.

de vloeistof wordt naar de verdamper in de koelkast geleidt waar dmv een reduceerventiel (meestal een capillair) de druk wordt verlaagd. hierdoor gaat de vloeistof koken, verdampen, waardoor de koelkast koud wordt.

het geheel is gebaseerd op kamertemperatuur, 20 gaden C
zet je het geheel in de vrieskou, dan trekt alle vloeistof naar de condensor, en het wil daar niet meer vandaan omdat de condensatiedruk te laag is.
de compressor heeft geen gas meer om te comprimeren.
dus de compressor draait wel, maar verpompt geen gas.
kortom, de koelkast zal niet koelen.

niet nodig, want het is buiten toch al koud.
het kost natuurlijk wel stroom, want de motor draait.

samen met het rondstromende gas/vloeistof stroomt er ook nog wat smeermiddel mee. er wordt niets verpompt, dus ook geen smeermiddel...
wat dit voor de compressor betekend, laat zich raden.

dus kan een koelkast tegen kou en vorst?
het antwoord is NEE de compressor zal sneuvelen omdat hij niet meer wordt gesmeerd.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal helder echter 2 vervolgvragen: 1. Mijn vriezer doet het nog wel, de koelkast koelt niet meer. Kan dit dan wel? of is er dan iets anders stuk? 2. als de compressor stuk is, kan dit worden gerepareerd? en zo ja in welke orde van grootheid moet ik dan financieel denken? Mijn hartelijk dank voor de hulp tot zover!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een vriezer liggen de verhoudingen tussen de twee temperaturen (verdamper en condensor) anders dan bij een koelkast.
de verdampings en condensatiedrukken zijn ook verschillend.
zo kan het dat de vriezer nog wel werkt, maar niet 'van harte'
ook de vriezer is ontworpen voor kamer condities. als de motor draait, dan kan toch de compressor stuk zijn.
de compressor verpompt gas, is er vloeistof (vloeibaar koudemiddel) in gekomen, dan zijn de kleppen verrot.
jammer, nieuwe kopen. het vervangen van een compressor is een kostbare aangelegenheid, maar als de koelkast/vriezer een heel bijzondere maat heeft, dan kom je er niet onderuit.
ik heb geen idee van de kosten, vraag het de leverancier. als je hem in de vrieskou zet, en als maar laat draaien, dan is er geen smering waardoor de boel vermoedelijk kapot is gegaan. in principe kan alles worden gerepareerd, het hangt af van de kosten of je dit wel of niet moet doen. veel suc6
groeten, Dré

Andere antwoorden (1)

Technisch gezien zal de koelkast er geen schade door oplopen.

Echter bij de moderne koelkasten zit er een thermosstaat zodat deze niet meer werkt als de omgevingstemperatuur onder en boen een bepaalde temperatuur uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al 3 koelkasten gehad ondertussen die het gedurende de winter of kort na de winter niet meer deden. 2 compleet niet meer en de derde doet de koelkast het niet meer en de vriezer nog wel:s hoe kan dit dan komen?