Moet je ook de stekker uit het stopcontact halen wanneer het niet om een oplader gaat?

Van opladers (voor mobiele telefoon of ipad) weet ik dat je de stekker uit het stopcontact moet halen wanneer er niets aan de oplader vast zit. Telkens wanneer ik de stekker van een oplader eruit haal zie ik de stekker van de waterkoker, het koffiezetapparaat en die zitten er altijd, standaard in. Moet ik die er dan ook niet uithalen wanneer ik geen water kook of koffie zet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Deze vraag is al eens eerder gesteld, maar in een iets andere vorm (zie bron).

Ik zou eraan willen toevoegen dat wanneer de bliksem inslaat in de stroomverdeler vlakbij je huis, alle apparaten waarvan de stekker in het stopcontact zit, het kunnen begeven. Dus bij dreigend onweer de stekkers van tv, wasmachine, droger e.d. eruit halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk met de juiste bronvermelding erbij. Vriendelijk dank hiervoor!

Andere antwoorden (2)

Stekkers van niet in dienst zijnde toestellen uittrekken doet men om "stille" verbruikers te vermijden.
Zoals opladers, TV, printer, modems, PC, enz.
Op zich "moet" het niet maar het heeft ook geen fysisch nadeel voor die toestellen of ze nu al of niet in het stopkontakt blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt of deze apparaten dat ook stroom gebruiken... Het antwoord is nee. Veel apparaten zoals bijv broodrooster, waterkoker, oven, keukenmachines, werken en verbruiken alleen als je ze zelf inschakelt. Dit zijn geen stille verbruikers. Dat geldt wel voor de genoemde opladers en alles wat je op standby kunt zetten. Meestal herkenbaar aan een controle ledje...