Koolmonoxidemelders, er zijn er legio maar welke moet je kopen?

Er zijn diverse soorten koolmonoxidemelders te koop.
De prijzen hiervan lopen sterk uiteen (€20<>€130), maar is een voordeliger model even betrouwbaar dan een duurdere.
Bijvoorbeeld, bij een test van rookmelders door consumentenbond bleek een heel goedkoop model juist een prima koop te zijn.
Een test van diverse modellen vind ik nog nergens.

12 jaar geleden
1.1K
crispy
12 jaar geleden
Er is een essentieel verschil tussen een CO melder en een rookdetector.
Een rookdetector heeft van binnen een lichtbron en een ontvanger, en als er voldoende rook tussenin zit ziet de rookdetector het verschil in hoeveelheid licht en geeft dan alarm. Een koolmonoxide melder is een gasdetector, die bepaalt dus of er een bepaald soort gas in de atmosfeer is. Dat is een heel ander principe, en daarom kan je niet de consumentenbond test voor rookmelders even gelijktrekken met CO-melders.
jvd
12 jaar geleden
Dank voor uw antwoord, maar ik wilde alleen maar duidelijk maken dat een duurder product niet perse beter zal zijn, zoals uit diverse testen van consumentenbond al meerdere keren is gebleken.
crispy
12 jaar geleden
:-) het was dan ook geen antwoord, alleen een reactie.

Het beste antwoord

Voor de beste betrouwbaarheid adviseer ik om een koolmonoxidemelder (CO) op 230volt met een back-up lithium batterij aan te schaffen. Als een melder op 230volt niet mogelijk of niet wenselijk is dan adviseer ik om een melder met een ingebouwde lithium batterij aan te schaffen. Dit omdat het vervangen van batterijen vaak vergeten of uitgesteld wordt waardoor de melder een paar dagen/weken buiten dienst is. Bij een ingesealde lithiumbatterij is wisselen van de batterij niet meer nodig om dat de batterij dezelfde levensduur heeft als de CO melder zelf. (5 tot 7 jaar) Daarna de Co melder compleet vervangen. Deze melders zijn vaak iets duurder maar jaarlijks batterij wisselen kost ook geld. Als je dit mee telt is het prijsverschil minimaal.

Advies 230volt CO melder:
EI model 261ENRC, model 261DENRC of model 262
Deze modellen hebben een uitwisselbare CO-sensor die je na 5 jaar kunt/moet vervangen. (1x vervangen = 10 jaar levensduur)
of
AJAX MODEL 423/9HIR of MODEL 423D/9HIR (levensduur volgens fabrikant = 7 jaar)

Advies ingesealde lithium batterij CO melder :
EI model 208W of model 208DW deze modellen zijn met extra bodemplaat ook draadloos koppelbaar (levensduur volgens fabrikant = 6 jaar)
of
Honeywell model H450ENBP (levensduur volgens fabrikant = 7 jaar)

Welk model u ook kiest, het belangrijkste is dat u de montagevoorschriften goed opvolgt !

En vergeet ook de rookmelders op 230volt of met ingesealde lithium batterij niet !!! (levensduur 10 jaar)