Kan moet tussen een ledje van 3volt en een voeding van 3 volt een weerstand?

titel zegt het eigenlijk al alleen dit is iets gedetailleerder,

ledjes is 3 volt 20mA
voeding is 3 volt 1A

Moet er een voorschakelweerstand tussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

hoi diedje1996,

een led heeft geen 'spanningswaarde' zoals een gloeilamp(je)
een led heeft een stroom waarde, voor gewone signaal ledjes is dit ergens tussen de 5 en 15 mA zeg maar gemiddeld 10 mA
het ledje neemt ongeveer 0,4 a 0,6 Volt, afhankelijk van de kleur.
als he ledje warm wordt, neemt de stroom toe, waardoor het ledje nog warmer wordt, nog grotere stroom, etc etc = kapot!
bij een gloeilampje is het net andersom, daar neemt de weerstand toe naarmate de lamp warmer wordt, dit werkt enigszins zelf regulerend.
een gloeilamp is geen led, dus niet te vergelijken.

voor 3V spanning, moet je dus 3/10=300 ohm weerstand hebben neem hiervoor de waarde 270 ohm, want 300 ohm bestaat niet.

dus een 1/8 watt weerstand van 270 ohm in serie met de led.

veel plezier, groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de brandspanning van de led precies 3 volt is (moet zijn) en de voeding precies 3 volt, dan hoeft het niet.
In het algemeen is dit een lastig geval: de stroom door de led varieert vrij sterk bij een kleine spanningsverandering waardoor de helderheid niet erg constant zal zijn.
Als je meerdere leds op dezelfde spanningsbron aansluit zal er zeer waarschijnlijk helderheidsverschil zijn.