Hoe reageert een knoopcel bij kortsluiting?

Op ons bedrijf staan batterij-inlever-bakken. Daar kun je oude batterijen ingooien.

Die bakken hebben twee compartimenten: één voor staafbatterijen en één voor knoopcellen.

In het compartiment met staafbatterijen zal geen kortsluiting ontstaan - dat is onmogelijk door de vorm van de batterijen.

In het compartiment met knoopcellen zou een knoopcel *wel* kunnen worden kortgesloten, doordat er een andere knoopcel tegenaan ligt.

Wat gebeurt er wanneer iemand per ongeluk een nieuwe, volle knoopcel in die bak gooit, en die volle knoopcel wordt kortgesloten?

Cryofiel
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Weinig tot niets, de capaciteit van een knoopcel is zo laag dat de opgeslagen elektriciteit er al is uitgevloeid voor dat er warmte of iets kan ontstaan, worden er honderd vollen knoopcellen ingegooid wordt het verhaal ietsjes anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De warmte ontwikkeling bij kortsluiting hangt af van de interne weerstand van de batterij. de opgewekte energie is dan I^2*Rinw.

Aangezien knoopcellen bedoeld zijn voor zeer lang kleine hoeveelheid stroom te leveren (athans de kwik en zilveroxide versies) kan je verwachten dat ze ook een wat hogere inwendige weerstand hebben dan bv de power batterijen.net stroomsterkte blijft daardoor beperkter en de warmte ontwikkeling ook.
Daarnaast: Een andere , lege, knoopcel heeft een hoge weerstand omdat deze amper meer stroom zal doorlaten, ook niet geforceerd.
Het risico op grote problemen is er dus niet. Hooguit een kleine warmte ontwikkeling , enkele graden.

Wel kan een knoopcel "ontploffen" maar daarvoor moet je er wel bv een autoaccu overhen zetten en er zo veel stroom doorheen jagen.

De werkelijke inwendige weerstand is uiteraard per type knoopcel anders en behoort in de uitgebreide specificaties van zo'n ding te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Korte toelichting op hoe ik mij een kortsluiting voorstel: Kortsluiting kan volgens mij ook worden veroorzaakt door contact met een andere, lege knoopcel. Zie de knoopcel als een metalen "potje" met daarop een metalen "dekseltje". Potje en dekseltje vormen de twee polen; ze zijn gescheiden door een isolerende "ring". In de bak kunnen de bovenrand van het "potje" en de zijkant van het "dekseltje" beide in contact komen met de onderkant van het "potje" van een andere, lege knoopcel. Op die manier ontstaat een directe kortsluiting van de nog volle knoopcel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TIP van de dag: als je ze probeert te solderen, kunnen knoopcellen ontploffen. Is best ff schrikken en dan die groen-gele wolk liever niet inademen... heb ik wel is gelezen... :-/ Of ze ook bij kortsluiting kunnen exploderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Domtic. Die dingen exploderen ook als je ze in serie met een (zware) stroombron geforceerd gaat ontladen (over ontlading).
En oplaadbare kunnen goed ontploffen als je ze te snel oplaad of , bij gebruik van een lader zonder automatische afslag, door blijft laden terwijl die al vol zit.
Is mij ooit met laden gelukt er 1 op te blazen... @Cryofiel. Zelfs als je in een bak die dingen kortgesloten krijgt is de totale energie bij ontladen via die kortsluiting onvoldoende om een knoop op te blazen. Per slot functioneren die cellen die er tegen aan liggen ook als koeling en warmte afvoer. Daarnaast is 200 mAh bij 1,5 Volt ook niet schokkend veel energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In serie met een stroombron: ben je ze dan niet aan het opladen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Domtic: Niet perse. 12 volt accu, in serie een knoopcel en ik heb 13,5 volt. Gaat goed zolang de stroomsterkte onder de maximaal leverbare van de knoopcel blijft. Koppel je plus aan plusen min aan min, dan ga je de 1 laden, en de ander ontladen totdat de spanning op beiden gelijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom zou je een knoopcel in serie met een 12V accu zetten? Feitelijk maakt het niet uit of je een knoopcel op- of overlaadt of er op een andere manier te veel stroom doorheen jaagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een knoopcel verkeerd om ergens in te schuiven bv. (per ongeluk) En verder heeft mijn oudste kind een keer een wat vreemde serie schakeling gebruikt voor het laden van een accu setje vanuit 2 1V 450 mA cellen en 1 1V 300mA cel. (piek vermogen) 2 zonnecellen 450 mA in serie met dc convertor erachter tot 6 volt. De kleine zonnecel in serie met de convertor uitgang en daarmee 6V accu geladen (5*1,2V)
Deze keus bovendien wetenschappelijk onderbouwd op basis van maximaal te laden vermogen vanuit die zonnecellen in de accu. (eerste scholar challenge een jaar of wat geleden, een middelbare scholieren wedstrijd in het maken van mini zonne wagentjes) Er kunnen derhalve altijd nauwelijks te voorzien zijnde redenen zijn om een wat vreemde serie schakeling te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt leuk! Vooral ook de laatste alinea. ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
@reinier, 200 mAh bij 1,5 V is toch ongeveer een kJ? Dat is genoeg om een half glas water (50 ml) aan de kook te brengen. Of reken ik nu ergens fout (het is al laat)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt een rekenfout. :-)