hoeveel volt staat er op schrikdraad?

bij bijvoorbeeld weilanden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je leuk met iemand in een weiland gaan lopen en die bij de arm pakken en dan het schrikdraad?
Heb weleens gehoord dat binnenste persoon niks voelt alleen buitenste.
Mits dit in de goede volgorde gedaan wordt, anders heb je zelf die optater te pakken.

Het beste antwoord

Al gauw een paar duizend volt, tot wel boven de 10.000 volt. Omdat echter het amperage zo laag is, zul je er alleen een flinke tik van krijgen, maar het is beslist niet dodelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, U=I.R , ofwel voltage = amperage maal weerstand. Leg me maar uit hoe en waarom dat niet klopt dan ? (Denk ook aan de enorme voltages in bijvoorbeeld bougies, gasaanstekers, de schik die je krijgt als je statisch geladen bent, en andere hele hoge voltages die niet fataal zijn maar wel een gevoelige tik kunnen uitdelen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: de stroom kan dus enorm variëren afhankelijk van de huidweerstand.
De schrikdraad automaat heeft een relatief hoge inwendige weerstand.
Je vormt een weerstandsdeler met deze inwendige weerstand: hoe lager jouw huidweerstand, hoe minder voelbare spanning overblijft.
De automaat werkt dus als een stroombron, onbelast is de spanning het hoogst, maar de stroom blijft bij verschillende belasting ongeveer constant.
Je voelt dus onder alle omstandigheden ongeveer dezelfde prik.

Andere antwoorden (1)

Op schrikdraad worden korte spanningspieken van enkele duizenden volt gegeven.
Op deze manier zal zelfs bij droge huid even een kortstondige stroom lopen die door de korte duur niet levensbedreigend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet door de korte duur, maar door de lage ampère is het niet levensbedreigend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koos?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het amperage is afhankelijk van de huidweerstand, bij nat weer loopt er kortstondig best veel stroom. Door de inwendige weerstand van de bron wordt de stroom wel enigszins beperkt.