Als ik wil strijken moet ik eerst de lamp in het vertrek aandoen voordat de strijkbout warm wordt. de lamp geeft dan erg weining licht. ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd want dit hoort niet,maar ik heb geen idee waar dit aan ligt.

Antwoorden (5)

Dan is de wandcontactdoos (stopcontact) in serie aan gesloten op de lichtschakelaar, laat er een installateur naar kijken om erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor hoeft niet in serie
Het kan ook een lang verlengsnoer zijn, waar parallel aan de lamp een stopcontact is aangesloten. Achter de schakelaar van de lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer!!!!! Nooit maar dan ook nimmer mag er een verlengsnoer gebruikt worden als installatiedraad.
Het lijkt me wat raar, maar misschien staan het stopcontact van jouw strijkbout en de lamp in serie? Dit zou verklaren waarom de lamp weinig licht geeft en waarom de strijkbout anders niet warm wordt.

Probeer de lamp is aan te doen, en haal de strijkbout er dan uit, geeft de lamp dan meer licht? Dan staan ze zeker in serie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een serieschakeling zou zijn van strijkbout en lamp dan zou het uittrekken van de strijkbout de stroom onderbreken.
De lamp gaat dan juist uit i.p.v. feller branden!
Ik zou even niet strijken op dat stopcontact.
Eerst uitzoeken wat er aan de hand is.

Als de strijkbout er niet in zit, brandt der lamp dan wel normaal?
Ging het vroeger wel goed op dat stopcontact en die lamp?

Dit klinkt als een slechte verbinding ergens in de bedrading. Of veel te dunne bedrading naar de lamp en het stopcontact.
En dat kan tot brand leiden, als je zo gaat strijken.
Is het een oud huis met in het zicht liggende buizen waar de draden in zitten?
Of is het gewoon een (dun) verlengsnoer naar lamp en stopcontact?

Om de slechte verbinding te vinden moet je opzoek naar de plek waar het warm wordt. Bijvoorbeeld het stopcontact waar de strijkbout in zit.
Als het een verlengsnoer is, dat bijv op de plint is gespijkerd, moet je kunne voelen dat het snoer warm wordt.

Een strijkbout moet op een stevig verlengsnoer worden aangesloten.
En als het een lang verlengsnoer is, behoorlijk stevig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beter advies aan de vraagsteller zou dan zijn dat er een compleet nieuwe installatie aangelegd moet worden, een verlengsnoer mag nimmer als installatiedraad gebruikt worden, de naam zegt het ook: Verlengsnoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is niet bekend of bij de vraagsteller een verlengsnoer als installatiedraad gebruikt is. Dat was een mogelijkheid die Henkdaalder opperde in zijn reactie.
Maar dat er iets niet in orde is met de elektra- installatie is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Paca29, Lees dit is in het antwoord van Henkdaalder: "Een strijkbout moet op een stevig verlengsnoer worden aangesloten."
Het is eenvoudig een circuit voor lampen mag al zeker niet gebruikt worden voor stopcontacten, de voedingsdraden voor verlichting zijn 1,5 mm en voor stopcontacten moet dit min. 2,5 mm zijn. Mogelijk heeft men omdat er geen stopcontact was een aftakking gemaakt onder de schakelaar en inderdaad dan nog wel in serie met gevolg dat de lamp dienst doet als doorverbinding , niet goed zelfs gevaarlijk , de draden naar de lamp kunnen beginnen te gloeien als een verwarmingsweerstand en u ziet dat pas als er rook is en dan kan het wel reeds te laat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft daar voorheen alleen een lichtschakelaar gezeten en heeft iemand deze combinatie daarvoor in de plaats gezet zonder er een nuldraad bij te trekken.Dit zal gewoon door iemand die er verstand heeft veranderd moeten worden.