Hoe kun je de draairichting van een slijpmachine omdraaien?

Ik heb een simpel ding op 220V
Kun je op een eenvoudige manier de richting omdraaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Dergelijke motoren hebben twee wikkelingen, één rechtstreeks aangesloten op 230V, een tweede via een condensator.
De retourdraad van beide wikkelingen is de gemeenschappelijke nuldraad.
Als je de beide eerste draden omwisselt zal de motor de andere kant opdraaien.
De gemeenschappelijke nul blijft gewoon verbonden.
Kijk wel uit voor eventuele veiligheidskappen, de vonkenregen bij het slijpen zal ook een andere richting krijgen!

Toegevoegd na 22 minuten:
De condensator is het cylindervormige busje met twee aansluitingen dat waarschijnlijk in de voet van de slijpmachine bij de aan/uit schakelaar gemonteerd zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeroe is iemand die de wereld van de goden kan binnentreden en na terugkomst zijn wijsheid met de mensen deelt.
Bedankt voor dit hemelse antwoord, ik ben ontroerd dat zo'n geweldenaar dit met me wil delen ☺ Ik heb echter de slijpmachine maar omgedraaid en de kappen verwisseld, ik ben meer een aards type.

Andere antwoorden (1)

Je zou hem open kunnen schroeven en de PLUS en MIN aansluiting van de motor kunnen omwisselen..

Maar of dat werkt ligt heel erg aan de type motor

Nee heb je Ja kun je krijgen :)

Toegevoegd na 35 seconden:
Dus niet bij de snoeringang, maar echt zo dicht mogelijk bij de motor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Haal je de stekker eerst even uit het stopcontact?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus en min bij 220V netspanning????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.. Fase en nul..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fase en nul is wel heel wat anders dan plus en min. Nice try.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom wil je hem de verkeerde kant op laten draaien.
is nog gevaarlijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geachte (enigszins -onterecht- arrogante, en daarmee op mijn allergie werkende) Vledermuis, De plus is wisselspanning (diversiteit in fase) en de nul is gewoon nul-nuller-nulst. Ik heb ook jaren gedacht dat plus en min elkaar afwisselde, maar helaas ik had het mis.
De nul bleef heel hard nul en de plus/fase wisselde heel snel in spanning. Daarom pak ik vandaag de dag met liefde een nuldraad vast terwijl de spanning op het net is aangesloten. De plus/fase laat ik liever aan jou over. Misschien had ik dit bovenstaande niet moeten typen en je moeten vragen; Vleermuis, kan jij mij het feitelijke verschil dan duidelijk maken?