Wat is verwijderingsbijdrage?

Waar dient dit voor?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb namelijk gezien bij de Kijkshop dat er €5,- verwijderingsbijdrage moet worden betaald. Voor zover ik begreep moet je dit betalen zodat ik mijn oude apparaat kan inleveren. Zodat de Kijkshop dit apparaat moet meenemen bij aflevering van het nieuwe apparaat.
Alleen nu staat er bij dat als ik mijn oude apparaat door de Kijkshop laat ophalen moet ik €29,90 betalen. Dus klopt het wel wat de Kijkshop vraagt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Een verwijderingsbijdrage is een bedrag dat je moet betalen als je bv een wasmachine koopt.

De verwijderingsbijdrage (Nederland) of recupelbijdrage (België) is een bedrag dat de consument moet betalen naast de prijs van het apparaat.
De verwijderingsbijdrage is bedoeld om oude apparaten zodanig te verwerken dat ze het milieu zo min mogelijk belasten. De consument kan bij aankoop vergelijkbare oude apparaten gratis inleveren. De producenten en importeurs zijn verantwoordelijk voor de verwerking. Ook voor consumenten die géén oude apparatuur inleveren wordt bij een aankoop de verwijderingsbijdrage in rekening gebracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Zet nou gewoon een link ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Verwijderingsbijdrage ) naar je bron en "aanhalingstekens" om de gekopiëerde tekst.
Een bijdrage voor het uit het circuit nemen en vervolgens ontmantelen/verwerken van een object, artikel. Bijvoorbeeld een oude radio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verwijderingsbijdrage is een bedrag dat je betaalt voor de verwijdering van millieubelastende materialen.

"Via de verwijderingsbijdrage betaalt u voor een milieuvriendelijke verwerking van oude apparaten. Metalen zoals aluminium en koper en andere materialen worden eruit gehaald voor hergebruik. Bovendien worden schadelijke stoffen op milieuvriendelijke wijze verwerkt. Dat spaart het milieu en scheelt grondstoffen."

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zal de verwijderingsbijdrage binnenkort geheel verdwijnen.

Het Kabinet: "Kunst subsidiëren we niet, milieuvervuiling daarentegen wel'.

Toegevoegd na 3 uur:
Laat ik het anders formuleren: Kabinet: "De verwijderingsbijdrage kunnen we wel opheffen, het milieu zal ons een zorg zijn."

Toegevoegd na 4 uur:
Voor de goede verstaander: onder de link kun je lezen wanneer de verwijderingsbijdrage geheel verdwijnt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Kabinet: "Kunst subsidiëren we niet, milieuvervuiling daarentegen wel’.`
Die regel is al een min waard daar het nergens op slaat.
rose
12 jaar geleden
Toch grappig, het antwoord is correct, maar drie minnen omdat men een andere mening er op na houdt. Laten we wel zijn, het verdwijnen van de verwijderingsbijdrage betekent dat bedrijven niet meer verplicht zijn oude apparaten in te nemen, wat op den duur weer schade oplevert voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook genoeg berichten geweest dat, ondanks de verwijderingsbijdrage, apparaten in Afrika of India op een vuilnishoop worden gegooid en kinderen zeulen tussen dit afval en worden ziek. De schepen met onze weggegooide apparaten vertrokken vanuit Rotterdam...
Vandaar dat er hevige protest ontstond tegen de verwijderingsbijdrage.
Verwijderingsbijdrage wordt alleen nog maar geheven(tot 2013) op witgoed(wasmachines koelkasten e.d).Voor de kleinere apparaten zoals tv's computers radio's en kleinere huishoudelijk apparaten is deze afgeschaft en hoef je dezer dus NIET te betalen.Dus laat je dat niet wijsmaken.