Waarom staande Halogenlamp telkens stuk?

Heb staande halogen lamp met dimmer waarvan de lamp telkens stuk gaat , heb er al een andere dimmer tussen gezet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een halogeen moet regelmatig een tijdje op vol vermogen branden zodat de gloeidraad zich weer kan herstellen.
De enige andere mogelijkheid die ik zo zie is dat het armatuur te veel warmte vasthoudt, maar dat zal juist niet in gedimde toestand zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
230 V halogeenlampen zijn wel erg kwetsbaar door de inschakelpiek. Als de lamp via een vloerschakelaar wordt bediend kan een piekstroom ontstaan. Beter is een systeem waarbij de schakelaar aan de potmeter zit die de lichtsterkte reguleert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het wattage kan te hoog zijn voor de lamp, waardoor deze te heet wordt. Ook mag je een halogeenlampje nooit met je vingers beetpakken. Het vet van je vingers zal op de lamp verbranden en ook daar kan de lamp kapot van gaan.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet ze iets minder dan maximum + raadgevingen van Paulus.
hoi janvanderaa,

een halogeenlamp is een gloeilamp die extra heet wordt gestookt
door die extra hitte zal de gloeidraad ook extra verdampen (je weet wel, die zwarte aanslag aan de binnenkant van het lampenglas) toch blijft de halogeenlamp lang leven.

het halogeen (jodium) heeft een bijzondere werking
dat vangt de vrije metaaldampdeeltjes op en brengt ze terug naar de gloeidraad. een heel lang chemisch verhaal, waarmee ik je niet zal vermoeien.

wanneer de gloeidraad niet warm genoeg is, kan de jodium zijn gevangen metaaldeeltje niet meer op de draad afzetten.
de draad zal bij lagere temperatuur (dimmer) minder verdampen, maar hij blijft wel verdampen.

de metaaldeeltjes komen niet meer terug op de draad waardoor uiteindelijk de draad breekt = lamp kapot.

dus: neem voor het dimmen een gewone gloeilamp.
wil je toch halogeen gebruiken, neem dan een kleiner vermogen.
wil je schakelen tussen groot en klein vermogen, neem dan twee lampen in één armatuur, schakel tussen groot, klein, groot+klein je hebt dan drie standen waarbij de halogeenwerking in alle standen gehandhaafd blijft.

een middagje knutselen, en klaar!

veel lichtplezier in 2012

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer de halogeenlamp buisvormig is dient hij tijdens het branden in een horizontale positie te zijn. Wanneer hij in verticale positie staat kan de gloeispiraal naar beneden zakken en breken.