Is er een 'norm' voor dode pixels?

Ik heb een (niet zo'n dure, 200,-) lcd tv gekocht voor de kinderkamer, nu bij het aansluiten blijkt dat er 3 dode pixels in het scherm zitten. Uiteraard ga ik er vandaag mee terug, maar wil niet met een kluitje (ja meneer, dat valt gewoon binnen de norm hoor) het bos ingestuurd worden.

Zijn er normen voor hoeveel dode pixels een tv van 22# mag bevatten? En richtlijnen of gedragscodes waaraan een winkelier zich moet houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

TFT-monitoren worden geproduceerd volgens kwaliteitsnormen die zijn vastgelegd in ISO-norm 13406-2. Dit is geen juridische norm waar consumenten zich rechtstreeks op kunnen beroepen, maar het is een technische norm waaraan producenten zich vrijwillig houden.

Monitoren worden in verschillende klassen ingedeeld. De hoogste kwaliteit biedt foutklasse I die stelt dat een monitor geen enkele pixelfout mag bevatten. Foutklasse II staat 2 defecte pixels of 5 defecte subpixels per miljoen toe. Volgens klasse III zijn fouten in 5 witte pixels, 15 zwarte pixels of 50 subpixels toegestaan. Bij monitoren van klasse IV ligt de norm op 50 witte, 150 zwarte of 500 subpixels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van wikipedia:
Hoewel defecte pixels geregeld voorkomen, vallen ze spijtig genoeg slechts zelden onder de garantie van de fabrikant

Hier stond ook nog dat dit vast stond in de ISO 13406-2 norm.
In deze norm staat hoeveel dode pixels er mogen zijn.
12 jaar geleden
Pixelfouten en dode pixels mogen op een TV voorkomen mits deze onder de gestelde norm blijven. Hieronder de norm die samsung hanteert en waar de meeste merken zich ook aan houden. In deze link vind je ook de mate van diverse pixelfouten. http://www.samsung.com/nl/brochures/pixelpolicy.pdf

Toegevoegd na 25 minuten:
Als het aantal pixelfouten de norm te buiten gaat, kun je je leverancier verantwoordelijk stellen voor de deugdelijkheid van het product. Mocht er na verloop van tijd meer pixels uitvallen dan kun je je leverancier ook aanspreken op de duurzaamheid van het product.