Hoeveel kost het om een normale gekleurde (blauw) LED een jaar te laten branden?

Hoeveel zo dat kosten aan energie in euro's?

P.s. Een gloeilamp zou ik ook graag weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het vermogen dat nodig is om een LED van welke kleur dan ook te laten branden is zeer laag, LEDs zijn verkrijgbaar in verschillende vermogens, variërend van 0,1 W tot enkele watts. Omdat een LED met gelijkstroom gevoed dient te worden moet er altijd een omvormer gebruikt worden om een LED op het lichtnet aan te sluiten. Eventueel rendementsverlies is daarom meestal voor het grootste deel aan de voedingsmodule toe te schrijven. Een kleine losse blauwe LED zelf gebruikt dus 0,1 W aan energie, in een jaar zal de LED dus 0,1 x 24 x 365 = 875 Wh verstoken, dat is dus minder dan 1 kWh oftewel minder dan € 0,25. Een groter bedrag zal echter in de voorschakelweerstand en de voeding verbruikt worden. Toegevoegd na 2 minuten: p.s. ook gloeilampen worden in diverse wattages geleverd, een schemerlampje van 25 W gebruikt dus al gauw 250 maal zoveel als de kleine LED, de rekensom kun je zelf wel maken.

Als het maar gaat over 1 ledje dan stel ik voor om dat met zonnepaneelsturing te doen .Ik heb ben een site gestart met ongeveer zulke onderwerpen .Neem daar even een kijkje misschien . Hopelijk ben je daar mee geholpen . http://geensr.be.indian.alphamegahosting.com/avondverlichting.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100