Hoeveel kost het om een normale gekleurde (blauw) LED een jaar te laten branden?

Hoeveel zo dat kosten aan energie in euro's?

P.s. Een gloeilamp zou ik ook graag weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het vermogen dat nodig is om een LED van welke kleur dan ook te laten branden is zeer laag, LEDs zijn verkrijgbaar in verschillende vermogens, variërend van 0,1 W tot enkele watts.
Omdat een LED met gelijkstroom gevoed dient te worden moet er altijd een omvormer gebruikt worden om een LED op het lichtnet aan te sluiten.
Eventueel rendementsverlies is daarom meestal voor het grootste deel aan de voedingsmodule toe te schrijven.
Een kleine losse blauwe LED zelf gebruikt dus 0,1 W aan energie, in een jaar zal de LED dus 0,1 x 24 x 365 = 875 Wh verstoken, dat is dus minder dan 1 kWh oftewel minder dan € 0,25.
Een groter bedrag zal echter in de voorschakelweerstand en de voeding verbruikt worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. ook gloeilampen worden in diverse wattages geleverd, een schemerlampje van 25 W gebruikt dus al gauw 250 maal zoveel als de kleine LED, de rekensom kun je zelf wel maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een gelijkrichter en voldoende LEDjes in serie moet het toch ook gaan? De spanningsval over 1 LED is 3,6 Volt, met een gelijkrichtertje (veel stroom loopt er niet) zit je toch goed met een LEDje of 90?
Er is geen verlies aan voorschakel R's en een voeding.
Nadeel is wel, 1 LED stuk, alles uit en flink zoeken ;) 230 x √2 = 325 VDC
325 / 3.6 = 90
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een LED is een lichtgevende diode die in doorlaatrichting gebruikt wordt.
Zoals elke diode heeft de exponentiële karakteristiek het nadeel dat de stroom heel sterk varieert bij een kleine verandering van de spanning.
Een LED wordt daarom altijd stroomgestuurd, hetzij met een elektronische stroombronschakeling, hetzij met een voorschakelweerstand die een stroombron benadert.
Zonder deze voorziening wordt het een soort van hollen of stilstaan schakeling: bij geringe spanningsval gaat het licht uit, bij kleine spanningsstijging neemt de stroom gevaarlijke waardes aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Beetje de stroom begrenzen is wel zo goed voor de levensduur van de LED's. Ik las even kort hiervoor dat de LED's in zo'n serieschakeling dat zelf regelen, maar elders wordt dat weer tegengesproken... De voorgestelde schakeling die wél moet werken rechtstreeks op het lichtnet:
80 standaard LED's in serie met een voorschakelweerstand van 2k2 die de stroom op 16,8 mA begrensd. Er loopt maar 0,7 W door de weerstand. Het rendement is optimaal. De bedrijfszekerheid is wat minder, want het is het uitvalspercentage van 1 LED x 80. De spanning even afvlakken met een condensator is geen overbodige luxe maar geen noodzaak, dat weet ik uit ervaring met LED's direct op een gelijkrichter. Het knippert een beetje als je met je ogen beweegt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig tooltje hiervoor: http://www.linetec.nl/electronics/leds/calculedor.php Wat denk je, zal dit werken?

Andere antwoorden (1)

Als het maar gaat over 1 ledje dan stel ik voor om dat met zonnepaneelsturing te doen .Ik heb ben een site gestart met ongeveer zulke onderwerpen .Neem daar even een kijkje misschien . Hopelijk ben je daar mee geholpen .
http://geensr.be.indian.alphamegahosting.com/avondverlichting.html