Waarvoor dient een tijdschakelklok precies en hoe werkt het?

(zie afbeelding)

Toegevoegd na 1 uur:
Die van mij heeft geen aardpen zoal op afbeelding weergegeven.

Iemand nog instructies wat ik met die zwarte pinnetje aan de zijkant moet? Welke er ingedrukt moeten worden en hoeveel.. Ik kom er niet helemaal uit; de handleiding bevat weinig gebruiksinstructies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Een tijdschakelklok dient voor het in- en uitschakelen van apparaten of lampen op vooraf ingestelde tijden.

Bij de afgebeelde schakelklok is de werking als volgt: de ronde schijf draait als hij op een stopcontact is aangesloten in één dag precies een keer rond.
De tijden van 0 tot 24 uur staan erop aangegeven, met de hand dien je de schijf te draaien zodat het juiste uur tegenover een pijltje op de klok staat.
Rond de schijf zitten 36 kleine nokjes die je omhoog of omlaag kunt klikken, deze nokjes bedienen de eigenlijke schakelaar die de spanning op het stopcontact doorgeeft.
Je kan dus per dag diverse "aan" en "uit" periodes instellen, de minimale duur van zo'n periode is 20 minuten,

De afgebeelde klok heeft een aardpen zodat hij kennelijk bedoeld is voor gebruik in België of Frankrijk, voor Nederland zou een model met de Duitse Schuko-aansluiting gewenst zijn.

Er bestaan diverse modellen schakelklokken: er zijn er met een schijf die eens in een hele week ronddraait voor gebruik bij etalageverlichting, ook zijn er elektronische versies met een display en programmeer toetsen.

Toegevoegd na 3 uur:
Alle pinnetjes of nokjes aan de rand van de schijf moet je tussen de tijden die vermeld staan op de schijf omhoog of juist omlaag zetten gedurende de tijd dat je het aangesloten apparaat wilt in- of uitschakelen.
Je kunt even proberen of de schakelaar werkt door de schijf met de hand vooruit te draaien.
Een aangesloten apparaat zal dan bij de omgezette pinnetjes aan- of uitschakelen.
Als het naar behoren werkt kun je de schijf op de juiste tijd zetten waarna de klok zelf zal doorlopen als je hem in het stopcontact laat zitten.
Pas op dat je de schijf alleen maar vooruit mag draaien, als je de klok 1 uur terug wilt zetten dan moet je dus de schijf 23 uur vooruit zetten.
Bij veel schakelklokken zit aan de zijkant bovendien een schakelaar waar je het aangesloten apparaat continue aan- of uit kunt zetten, de klok loopt dan wel maar het aangesloten apparaat reageert dan niet op de ingestelde schakeltijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die dient om een electrisch apparaat of lamp op een bepaalde tijd aan en uit te laten gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
je stelt de klok in op de tijd dat iets aan moet en dat iets uit moet gaan.Daarna steek je de klok in het stopcontact en daar weer de stekker van het apparaat in en de klok zorgt ervoor dat het apparaat stroom krijgt als het tijd en ook weer dat de stroom toevoer verbroken wordt op de ingestelde tijd.

Toegevoegd na 1 uur:
heb je het merk of type??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ik het goed dat deze schakelklok een aardpen heeft? DEze kun je volgens mij niet hier in Nl. gebruiken.
Verder prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik schakelkloken voor mijn aquaria. het licht gaat op vaste tijden aan en uit. als we op vakantie zijn zet ik een of twee lampen in huis er op zodat het lijkt of er iemand thuis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ suussuus, slimme dingen doe jij met de tijdschakelklok :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de vage foto lijkt het logo van Brennenstuhl te staan.
Ook is de aardpen te zien, dit type is bedoeld voor België of Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip het is niet de afgebeelde klok
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TegenXinnig: je kunt de schakelklok wel in Nederland gebruiken als je hem in een ongeaard stopcontact steekt.
Verder zou je een platte apparaatstekker moeten gebruiken om de aardpen te omzeilen, of eventueel een stekker volgens CEE 7/7 norm.
Hier vind je een mooi compleet overzicht van stroomaansluitingen:
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#North_American_oven_and_dryer_outlets