hoe werkt een energie richting relais?

voor gelijkstroom is het eenvoudig de energierichting te bepalen, maar hoe doe je dat bij wisselstroom?

Toegevoegd na 6 dagen:
zelf denk ik aan een kleine serieweerstand, met aan weerszijden een topdetector.
de energierichting loopt van de hoogste topdetector naar de laagste.
heeft iemand betere ideeën of weet iemand hoe zo'n ding werkelijk in elkaar steekt?
in bovenstaand verhaal wordt geen rekening gehouden met de arbeidsfactor.
hoe speelt de arbeidsfactor in dit geheel?
bovendien zijn geen twee dioden gelijk, dus ook hierdoor kunnen fouten ontstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Escape, bedankt voor je antwoord, maar dit wist ik al.
de vraag was HOE wordt dit bij wisselstroom gerekend?
dit zal ongetwijfeld een wiskundig probleem zijn, maar hoe?
met twee spoelen, één voor de spanning, en een voor de stroom, kan je de richting bepalen, maar ik wil dat juist op elektronische wijze doen. hedendaagse E-richting relais zijn elektronisch. hoe zit dat in elkaar? groetjes, Dré
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb je al antwoord op je vraag? Ik wil namelijk met een relais iets schakelen als de ac stroom omkeerd.

Het beste antwoord

Als je tegelijkertijd de spanning en de stroom meet dan kun je aan de fase van de sinusvorm zien in welke richting de energie gaat.
Als de stroom in fase is met de spanning dan wordt er energie afgenomen, bij tegenfase wordt er energie geleverd.
Een ouderwetse mechanische elektrameter werkt op basis van het principe dat je stroom en spanning tegelijkertijd meet, hij zal dan ook achteruit draaien als de energie richting lichtnet gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi KoosKnip, dat het iets met fase ongelijkheid kan zijn, geloof ik meteen, alleen, hoe gedraagt dit systeem zich bij ohmse, capacitieve en/of inductieve belastingen?
bij ohms is de de cos-phi 0
bij inductief is dat positief, en bij capacitieve belasting is het negatief.
hoe gaat in jouw verhaal de energierichtingmeter hier mee om?
groetjes, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een volledig capacitieve of inductieve belasting is de fase draaiing + of - 90 graden, een minder capacitieve of inductieve last geeft een kleiner faseverschil.
Bij fasedraaiing tussen - 90 en + 90 is er sprake van de ene richting, bij fasedraaiing groter dan + 90 of kleiner dan - 90 is er sprake van de andere richting.
In de praktijk is het simpel te zien aan de fase richting: het gebied tussen 90 en 180 is altijd tegenfase, het gebied tussen 0 en 90 is in fase.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hoi Koos,
helemaal snap ik het niet, maar toch bedankt voor je antwoord!