Merk je verschil tussen 100 en 120 Hertz?

Ik heb een tv met een verversingssnelheid van 100 Herz. Onlangs werd aangekondigd dat een spel voor de PS5 120 Herz gaat gebruiken. Valt het spel dan op 100 Herz terug of lager? En merk je het verschil als het in het zonnigste geval van de 120 naar 100 terugzakt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.6K
LeonardN
3 jaar geleden
De betere vraag is dus: Ontvangt mijn TV 120hz signaal?
En vaak zal dat antwoord NEE zijn.

Het beste antwoord

Het korte antwoord:
Nee, veel mensen zullen dit verschil niet merken in een appels vs. appels vergelijk.

Het lange antwoord:
Dit is een lastige vraag, omdat je zonder blikken of blozen een statement van een TV-fabrikant vermengt met een statement van een videogameconsole-producent (Sony/PS5).
De TV-fabrikant heeft het waarschijnlijk over net iets anders dan waar Sony over spreekt.

De TV-fabrikant heeft het over frameverdubbeling of frameinterpolation van 50hz inkomend signaal, welke dan pas in de tv naar 100hz of 200hz wordt gevormd :

https://www.consumentenbond.nl/tv/100-of-200-hz-tv#:~:text=Meestal%20is%20het%20televisiesignaal%20dat,beelden%20naar%20100%20per%20seconde.
"
Heeft 200 Hz zin?
Meestal is het televisiesignaal dat je televisie binnen krijgt 50 Hz. Dat betekent dat er 50 losse beeldjes per seconde in het signaal zitten. Met 100 Hz-technologie wordt daar steeds 1 extra beeldje tussen geplaatst door de tv zelf. Daarmee verdubbelt het aantal beelden naar 100 per seconde. Bij modellen die met 200 Hz werken, worden steeds 3 nieuwe beelden toegevoegd door de tv.
"
Schematisch:
TVsignaal @25/50 hz > HDMI(25/50 hz) > inputTV(25/50 hz) > TV processor 25/50 hz voegt zelf frames toe> 100 hz > Beeld = 100 hz

Sony heeft het over OPBOUWEN van 120 fps in de PS5 zelf.
Dat opgebouwde 120hz signaal wordt dan door de PS5 door de HDMI 2.1 poort naar een TV of monitor gestuurd worden die dan OOK 1080p120 kan ontvangen.
Er zijn volgens mij nog niet zoveel TV's die dat signaal kunnen ontvangen. Bij PC-monitoren ligt dat anders, daar zie je al steeds meer 144hz ontvangende monitoren).

Schematisch:
PS5 120 fps > HDMI 2.1 (120 hz) > InputTV of monitor (120 hz) > Beeld = 120 hz (Alle beelden die je ziet zijn van de PS5)
Of
PS5 60 fps > HDMI (60 hz) > InputTV (60 hz) > TV processor 30/60 hz voegt zelf frames toe > 120 hz > Beeld = 120hz (Helft van de beelden is door de TV verzonnen*).
(Dat laatste als je TV dus ook 60hz naar 120hz kan verwerken)

De vraag is dus of jouw TV 120hz kan ontvangen en door kan sturen. (In Europa gebeurt het vaak dat 120hz niet genoemd wordt omdat dat de Amerikaanse standaard is 30/60/120hz, terwijl we in Europa met 25/50/100hz werken).
===
Voor de duidelijkheid. Gegeven al deze informatie zullen maar weinig mensen echt 120 fps/hz op hun TV ontvangen.
Een 120hz TV is namelijk altijd een 120hz UITsturende TV niet altijd een 120hz ONTVANGENDE TV.
Toegevoegd op 15 september 2020 08:08: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dus met mijn tv en de toekomstige PS5 met dat spel loop ik niets mis wat betreft speelervaring ‘zoals de maker het heeft bedoeld’?
LeonardN
3 jaar geleden
Dus met mijn tv en de toekomstige PS5 met dat spel loop ik niets mis wat betreft speelervaring ‘zoals de maker het heeft bedoeld’? Waarschijnlijk wel. Ik zeg dat jij waarschijnlijk GEEN tv hebt die 120fps/hz kan ontvangen. Er zijn op dit moment amper/geen TV's met HDMI 2.1 die 4k/120hz kunnen ontvangen.
https://www.youtube.com/watch?v=JLW8QBg7jtA