Waarom komen er (soms) vonken in de combi-magnetron van de bakplaat die erbij hoort?

Het gebruik van een metaal rekje en bakplaat in de combi-magnetron is mogelijk (zie vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/materiaal-rek-bakplaat-magnetron.32150#antwoorden).
Zelfs een lepetje in de chocolademelk kan of moet zelfs.
Maar nu heb ik sinds kort af en toe dat er vonken ontstaan aan de zijkant van de metalen bakplaat. Uiteraard doe ik dan gelijk de deur open, verwijder de bakplaat en gebruik op dat moment de magnetron dan zonder de bakplaat (maar wél met het metalen rooster!).
Waarom onstaan deze vonken zomaar nu? Kan het iets te maken hebben met het schoonhouden van de bakplaat en magnetron?

Toegevoegd na 1 week:
Het is geen draairooster, en het rooster gaat ook tussen de richels aan de zijkant, maakt dus net zo veel contact met de zijkant als de bakplaat.
Het gebeurd ook alleen als ik koffie opwarm.

Dus waarom soms wel en anders niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is aluminium jonge !

Het beste antwoord

De bakplaat hoort misschien wel bij de magnetron maar dit betekent dat je hem alleen bij de hete lucht stand kunt gebruiken. De bakplaat schuif je in de richels van de magnetron, daarbij de wand rakend en dus sluiting en vonken.
Als je ook iets verhit in de magnetron is het gebruikelijk het draairooster te gebruiken zodat het gerecht optimaal verwarmd wordt.
Je rooster of lepeltje in vloeistof heeft teveel afstand ten opzichte van de wand van de magnetron en daardoor kan deze geen sluiting maken
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien dit het enige antwoord is, is die dus per definitie het beste antwoord, ook al beantwoord die niet goed mijn vraag.