Hoe komt het dat het tijdsverschil is met USA en Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag ik vragen hoe oud je bent?

Antwoorden (6)

Omdat de zon niet op 2 plaatsen tegelijk kan opkomen, schijnen en ondergaan.
Eerst hier en daarna in de usa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je op een globe wel eens gezien dat er lijnen lopen. Deze lijnen gaan met de zon of maan mee of er tegen in. Daardoor schijnt de zon of maan ergens anders sneller dan daar waar jij je bevindt. Daar komt het tijdsverschil vandaan. Omdat de tijd onder meer afhangt van de zon- of de maanstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de aarde rond is kan de zon niet op de hele aarde tegelijk stralen zie plaatje(geel is de zon groen is de aarde). stel dat het bij zon 1 08:00 is en bij zon 2 14:00, je ziet dat bij zon 2 een ander gedeelte van de aarde belicht wordt van bij zon 1. en het zou natuurlijk een beetje raar zijn als het bij 1 persoon om 08:00 altijd donker is en bij de andere het altijd licht.

neem bijvoorbeeld werk, werk doe je meestal 8 uur per dag van 9 tot 5, als het dan in Nederland licht is dan is het in Australië donker in Australië willen ze natuurlijk ook werken als het licht is dit zou dan op een later tijdstip zijn bijvoorbeeld van 8 tot 4, dat zou heel raar zijn want dan valt 1 werkdag op 2 dagen.

Toegevoegd na 15 uur:
nou draait normaal natuurlijk de aarde om de zon en niet de zon om de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze liggen in verschillende tijdzones, dat is de oorzaak. Als wij ons al bijna te ruste begeven, wrijven zij net de slaappitjes uit de Amerikaans oogjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben wereldwijd besloten dat in plaats van overal ter wereld dezelfde tijd aan te houden, en dus een situatie te hebben waarbij het in Amsterdam om 07:00 dag is, en in Australia om 07:00 nacht is, de tijd af te laten hangen van het moment van de dag: 12 uur wordt aangehouden als het moment waarop de zon hoog aan de hemal staat. Als basis is Londen genomen, en vervolgens op afstanden van 360 / 24 = 15 graden een nieuwe tijdsgrens in te stellen. Zo krijgt elk land een eigen tijdszone toegewezen waar ze bij horen.

Het gevol is dat het overal ter wereld om 7 uur 's ochtends vroege ochtend is, waarbij hoort dat de zon dan bijna opkomt / net opgekomen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bestaat tijdverschil er niet want we zitten allemaal in het nu. Het feit dat er een klok is, de aarde draait in oostelijke richtingen dat er tijdafspraken zijn gemaakt zorgt dat de kloktijd verschilt.