hoe sluit je een alternator aan op een fiets?

Hallo Technicus.

Ik wil een alternatie aansluiten op een fiets (zie afbeelding wat ik bedoel)
Dit om stroom op te wekken.

Het is de bedoeling dat dit 30 telefoons tegelijkertijd kan opladen. met een minimum van 1 amper.

Verbruik van een telefoonoplader is 5 watt, 5 volt, 1 amper

Wat heb ik nodig om mijn vraag goed te beantwoorden:

- Wat voor alternator is er dan nodig? (link is handig)
- Hoeveel rotaties heeft hij nodig per minuut voor dit vermogen te leveren.

Kortom, is er iemand die mij dit complexe proces kan uitleggen?

Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Een alternator heet hier een dynamo of generator.
Je hebt een diodebrug (4 diodes) nodig, anders gooi je de helft van je energie weg.
De rest is makkelijk uitrekenen. Je dynamo moet na gelijkrichting ong. 13,5V leveren om die accu te kunnen opladen. Hij moet 30 * 5 W is 150 W kunnen leveren. Je hebt altijd verliezen bij de diverse omzettingen, dus reken op 200 W. Liever meer, minder gaat niet werken. Hij moet ong. 12V (wisselspanning, dus vóór gelijkrichting) leveren(!). Je hebt iets van regeling nodig om de accu niet te overladen. De omtrek van een 28" fietswiel op de velgbodem zal iets van 2m zijn. Bij een gemiddelde snelheid van 15 km/u is dat 125 omwentelingen per minuut. Als het snaarwiel van je dynamo een diameter heeft van 5 cm ( en dus een omtrek van 15 cm) dan draait je dynamo 200/15 -> 13,3 x zo snel als je fietswiel oftewel 1667 o.p.m. Of dat goed is staat op je dynamo. c.q. zoek een dynamo die bij de juiste spanning voldoende vermogen kanleveren en waar een snaarwiel op zit of op kan dat met jou fiets het juiste toerental bereikt.
Hou er rekening mee dat als je 30 telefoon á 5 W wilt opladen je op die fiets behoorlijk aan de bak moet. Je moet 1 á 2 uur net zoveel of iets meer inspanning leveren als een gemiddelde hardloper. In 3 uur tijd jaag je je hele energievoorraad van die dag erdoorheen.