Waarom springt mij Harmann Kardon receiver iedere keer op "protect" waardoor hij dus helemaal niets meer doet. Kabels loskoppelen werkt niet.

Op diverse sites gelezen dat speakerkabels eruit moeten en dan een voor een weer aansluiten, werkt dus niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
6.6K

Antwoorden (6)

Misschien staat de kinderbeveiliging ingesteld. Dat zie je vaak bij dure audiosystemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan voorkomen als je luidsprekers een te lage impedantie hebben. En het kan komen bij sluiting in je kabels.
Zet hem eens aan zonder kabels aangesloten.
Als dat niet werkt, de gebruiksaanwijzing pakken en terugzetten op 'factory default'.
En als dat ook niet werkt, dan is ie kapot en moet ie naar de reparateur.
13 jaar geleden
Hij slaat op protect om je app te beschermen dus er is waarschijnlijk iets anders aan de hand. Versterker staat te hard, speakers verkeerd aan gesloten, speakerdraad beschadigd. Kijk hier eerst eens naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord geven op je vraag is niet simpel.
Geeft het wel geluid? Hoe lang duurt het voor het op "protect" springt? Als je de belasting hebt afgekoppeld zit de fout zeker in het apparaat. Een defecte eindtrap of voeding kan hierbij een rol spelen. Ook een los soldeer-contact kan een rol spelen. Maar er zijn meer van de symptomen die voorkomen die je moet weten, om een goede diagnose te kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is hij thermisch uitgevallen doordat er eensluiting of overvelasting is geweest. Normaal komt deze beveiliging terug in zijn oude stand, maar dit hoeft niet altijd te gebeuren. Ik spreek uit ervaring. Deze beveiliging zit altijd aan de achterkant tegen het chassis om zoveel mogelijk te koelen, heeft 2 draadjes en is door te meten met een universeel meter. Daarvoor moet je een draad even lossolderen en daarna over de 2 draadjes meten of hij 0 Ohm is. Is het geen 0 Ohm dan is hij kapot. In een electronica zaak te koop voor ongeveer 2.50 euro. Neem wel de oude mee voor het vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hij zonder luidsprekers dit ook doet is waarschijnlijk de eindtrap stuk (een van de eindtransistoren geet dan inwendige kortsluiting of er komt gelijkstroon uit de eindrap.
De protector zal dit direct detecteren en de versterker uitschakelen.
Kan het gevolg zijn van blikseminslag in de buurt.
Deze robuuste versterkers geven het niet gauw op.
Dat er een op hol geslagen thermische schakelaar een rol speelt , lijkt me sterk.
Is het de eindtrap, dan kan het zijn dan met een gepaarde set eindtransistoren het leed geleden is.

De lowbudget aanpak die kans heeft werkt zo.
Draai de versterker open (STROOM ER AF)
zoek naar transistoren die op het koelblok zitten.
Kijk of een of meer transistoren verbrand ruiken en /of verkleurd zijn.
Desoldeer deze en vervang voor eenzelfde type.
Dit heeft GEEN zin als de print meerdere aangedane of stinkende onderdelen heeft.

Veel succes

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik lees net dat een ander antwoord aangeeft dat de voeding kapot kan zijn.
Dat lijkt mij sterk, omdat diezelfde voeding het protectcircuit aanstuurt.
Is de voeding kapot dan zouden de zekeringen er uit moeten liggen.
Uit jouw verhaal leid ik af dat dat niet zo is.
Ook na langer nagedacht te hebben blijf ik bij de mening dat de eindtrap eruit ligt.
Dat kan zoals ik reeds in mijn antwoord aangegeven heb waarschijnlijk eenvoudig vastgesteld worden.
Is het echt een duurder type van Harmam Karnon, dan is reparatie (of de low-budgetaanpak) beslist aan te raden.
Zoek dan een handige electronicus, die kan het vast repareren, doe je het via de dealer, dan kan het heel duur worden.
Wat het ook kan wezen is dat relais die de luidsprekers koppelt en ontkoppelt, soms blijven die "hangen".
Bij het starten is er dan even oscillatie op de luidsprekeruitgang.
De gevoelige detector beschouwt dat als fout en zal dus direct ingrijpen.
Dat gaat zo snel dat er dan in de luidspreker zelf nog niets te horen hoeft te zijn.
Deze relais gaan in een rookvrije omgeving meer dan 20 jaar mee, in een rokerige omgeving beduidend korter.
Alhoewel de relais doorgaans dicht zijn , zijn ze niet luchtdicht. Het zijn kleine meestal zwarte blokjes waarvan er twee NAAST elkaar zitten en de bedrading via de print loopt naar de luidsprekeruitgangen toe.
Met grote voorzichtigheid is vaak het huisje van het relais te verwijderen, waarna de contacten met WD 40 in te spuiten zijn. Laat iemand met ervaring je helpen.
WEL DE STROOM ER AF VOOR JE BEGINT.