waarom zijn de stopcontacten in keukens altijd geaard?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sinds enkele jaren zijn trouwens alle stopkontakten in een woning geaarde stopkonkakten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen bevinden in oude woningen wcd,s met randaarde en lichtpunten met een aardedraad in de ,natte, groepen.
De ,natte, groepen zijn o.a. de badkamer, de keuken en de inpandige berging. (e.v.t. de garage) Daar is het ongevallenrisico het grootst met elektrische apparatuur. (defect apparaat of onjuist gebruik of mogelijk kortsluiting en lekkage) Een goed werkende aardlekschakelaar schakelt de stroom uit.

Het beste antwoord

Omdat je in een keuken veel met water te maken hebt. Water en electriciteit gaan slecht samen omdat je dan kortsluiting kunt krijgen. De aarding zorgt ervoor dat bij een kortsluiten de spanning in de aarde opgenomen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de stroomdraden in een apparaat niet goed zitten, dan de buitenkant onder stroom komen te staan. Raak je het apparaat dan aan, dan kun je een schok krijgen.
Of je werkelijk een schok krijgt hangt van of er stroom door jou kan lopen naar de aarde. In een vochtige omgeving (en ook nog bij een kraan) is die kans groot.
Daarom wordt het apparaat geaard. Er loopt dan een derde draad van het apparaat naar de stekker. Aan de zijkant van die stekker zitten dan twee metalen geleiders, die aansluiten op aarding van het stopcontact.
Op het moment dat er lekstroom aan de buitenkant van het apparaat komt, wordt die meteen afgevoerd naar de aarde en slaat de aardlekschakelaar de stroom uit.
Het staat dus los van overbelasting/kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de vorige antwoorders al zeiden is dat voor de veiligheid. Tegenwoordig zie je dat in nieuwbouwwoningen alle stopcontacten geaard zijn.