Heeft het zin om 100 watt gloeilampen in te slaan ( te hamsteren ) ?

Een winkel in Haarlem adverteert met "nu hamsteren ! ". Vervolgens kostten die twee 100 watt lampen die ik kocht 4,35 per stuk. Terug in mijn woonplaats kan ik de 100 watt lampen gewoon voor 1,15 € kopen.
Had die winkel in Haarlem gelijk en worden die 100 watt lampen schaars en duur ?

( Overigens : Ik stap zoveel mogelijk over op spaarlampen maar op sommige plekken geven spaarlamper te "kil " licht , dus wil ik gloeilampen houden).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dimmen is inderdaad het probleem. Wij hebben van die dimschakelaars waarje aan moet draaien. Ben benieuwd of "dimbare " spaarlampen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het energie label van dit soort lampen ongeveer C/D.
Van een gloeilamp met dezelfde sterkte is dacht ik D/E

Het beste antwoord

Hamsteren kan nuttig zijn als je bijvoorbeeld een terranium hebt, ik heb er geen verstand van, maar ik had begrepen dat je voor reptielen lampen nodig hebt die genoeg warmte geven.
Dit gaat onmogelijk met led- of spaarlampen.

Gedeeltelijk offtopic:
Dan nog iets over spaarlampen. Het is goed dat led-/spaarlampen worden geadviseerd, maar als je dimbare lampen nodig hebt onder de 10 euro, dan heb je een groot probleem.
Ik ben 3 bouwmarkten en de Ikea afgelopen en geen van allen had dimbare spaarlampen in het assortiment!
Uiteindelijk heb ik Philips Eco Classics gekocht waar een halogeen in was verwerkt. Het type dat ik nodig had waren overigens e14 en e27 bestemd voor de woonkamer als hoofdverlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip van die eco halogeen lamp , dank je wel !

Andere antwoorden (9)

tja 100 watt is wel erg veel voor een normale lamp
voor in de huis kamer is 60 of 40 wat en kleinere lampjes misschien 15 watt of zo
op de meeste lampen zit standaard ook het max van 60 watt waarschuwing of zelfs lager
ik zou niet weten waar je een honderd watt lamp in huis moet ophangen
Maar slimme zakenman hoor

maar ik denk dat inderdaad de gloeilamp zijn beste tijd heeft gehad. en zeker stukken duurder wordt
capthavoc
14 jaar geleden
De gloeilamp word op termijn uit de wereld verbannen, omdat het simpelweg een antiek stukje techniek is. De 100 en 75 watt lampen sowieso al vanaf 1 januari. En de kans is aanwezig dat de spaarlamp gelijk met de gloeilamp verdwijnt. Dit omdat de LED lamp nog zuiniger is en nog langer mee gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
dat van die 1 jan wist ik niet goeie tip
Schaars, misschien wel. Nederland is op de besparende toer. Eerst van gloeilamp naar de spaarlamp, en van de spaarlamp naar de ledlamp. Bij die laatste overgang is het nog maar de vraag of de besparing wel zo spectaculair is.

Maar als je hier niet aan mee wilt doen en het warmere licht prefereert boven het kille 'spaarlicht, ís ook voor u de juiste lamp beschikbaar :-).
Tegenwoordig is er in de spaarlampenfamilie ook sfeerlicht beschikbaar.
Dus hamsteren is zeker niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd gemakkelijk om een paar reserve lampen in huis te hebben ,maar hamsteren is van den gekke,er zijn er nog zat te koop,en er is nog genoeg oude voorraad,en anders de ons omringende landen,heel europa zit er vol mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet van vraag en aanbod bepaalt de prijs, zoals altijd... Hamsteren: Nee hoor... Twee lampen een van 50 watt geeft net zo´n energiedissipatie (lees warmteverkwanseling) als eentje van 100...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Duitsland mag de gloeilamp niet meer verkocht worden. Het staat mij bij dat er een EU regel is dat er per 2011 geen gloeilampen meer in de EU worden verkocht.

Dus je hebt de keuze: Mee gaan in het klimaatbeschermende beleid, of energie slurpende gloeilampen gebruiken.

Er worden op dit moment op grote schaal spaarlampen ontwikkeld. In Duitsland kan je vrijwel elke vorm & maat spaarlamp krijgen. Wel bij de lampen specialist. In de bouwmarkt valt het aanbod tegen. Maar naarmate de vraag toe neemt zal ook de variatie hierin toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hamster geen 'gewone' lampen, maar ik heb wél een voorraadje 40-watt-spot-lampen gekocht, want die heb ik in mijn huisje op een paar plaatsen op posters en schilderijen gericht. In spaarlamp-vorm heb ik zulke lampen nog niet ontdekt, dus ik kan die verlichting dan in elk geval nog houden, tot er tzt. ook lampen voor spotjes komen - dat neem ik tenminste wél aan, dat die er ook in spaar-uitvoering zullen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren dat wel"gewone"gloeilampen voor 4,35 per stuk?
Je weet dat gewone lampen maar een zeer klein gedeelte van de energie die ze opnemen terug geven als licht.
Led lampen zijn echt de oplossing, ze zijn wel prijzig maar sparen een substantieel bedrag per jaar t.o.v. gloeilampen! Uiteindelijk moet je toch over naar spaar of led lamp,dus waarom nu niet?
Met de kilheid van het led lamp licht schijnt het wel mee te vallen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de winter verspillen gloeilampen niet zo veel. De lichtopbrengst is per watt niet zo hoog, maar de rest van de energie komt vrij in de vorm van warmte. In totaal wordt 100% van de elektriciteit omgezet in licht en warmte. In de zomer heb je weinig aan de warmte. In de winter is elektrische verwarming minder efficiënt dan een CV op gas. In veel landen bestaat geen gasnet en kennen ze alleen elektrische verwarming. Elektrisch verwarmen is (in Nederland) wel veel duurder.