Wij hebben een Koelkast en die valt na een tijdje gewoon uit en later springt hij weer aan hoe kan dit?

Heel raar de koelkast doet het normaal gesproken gewoon en na een paar uur gaat hij uit en maakt hij totaal geen geluid meer. vervolgens wat later springt hij weer aan... hoe kan dit? en dan nog iets we hebben een nieuwe gekocht via marktplaatst en daar gebeurd het zelfde mee... ik snap er niks van. iemand enig idee?

Toegevoegd na 14 minuten:
hoe reageer ik op jullie antwoorden?? andere stopcontact heb ik geprobeerd werkt niet ik hoor dan nog steeds niks... als het dan energie besparen is waarom is dit dan nooit eerder gebeurd? ik heb hem bijvoorbeeld gister nacht op stand 7 gezet zodat er een ijslaag op de achterkant komt maar zodra ik dus geen geluid meer hoor begint het te ontdooien en na een paar uur is al het ijs weg. dat hoort toch niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is normaal gedrag van de koelkast, hij koelt totdat de ingestelde temperatuur bereikt is, dan zorgt de thermostaat dat de compressor afslaat.
Als het daarna weer wat warmer in de koelkast wordt schakelt de thermostaat de compressor weer in totdat de gewenste temperatuur weer bereikt is.
Als de compressor altijd door zou draaien zou de koelkast extreem koud worden, zodat al je spullen bevriezen.

Antwoorden (5)

er zit een thermostaat ingebouwd in de koelkast. als de koelkast de gewenste temperatuur heeft bereikt, stopt hij tijdelijk met koelen, totdat de temp weer te hoog wordt. dit werkt kosten besparend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hier denk ik ook aan. Als de koelkast na het uitslaan niet gaat ontdooien dan is er niets aan de hand en slaat hij gewoon weer aan als hij weer moet koelen.
als hij herrie maakt komt hij weer op temperatuur, hij valt dus niet uit, maar is te warm geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te koud en te warm in beide gevallen hoort de koelkast dit zelf aan te passen
Ik zou even een ander stopcontact proberen. Lijkt erop dat het niet aan de koelkasten ligt maar misschien aan een los contactje in het stopcontact...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
staat ie niet te kort tegen de muur ? zou kunnen want een koelkast heeft meestal een protectie tegen oververhitting en dat kan even duren voor die terug in normale koeling komt dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat de ontdooi knop soms aan?