hoe werken verschillende thermostaten in huis samen?

Wij hebben een nieuwbouwhuis, met beneden vloerverwarming, en boven radiatoren. Beneden hangt een gewone ronde thermostaat. Op alle radiatoren zit een thermostaatkraan. Maar boven bij de c.v. ketel hangt een geavanceerde klokthermostaat, de Chronoterm Touch Modulated. Een aanraakscherm waarop je voor 7 verschilllende dagen per week 6 momenten per dag de juiste temperatuur in kan stellen, met aanpassingen voor vrije dagen en vakanties. Maar wie stuurt nu wat aan?

Als je een radiator hoger draait, slaat hij dan niet aan als de klokthermostaat denkt dat het warm genoeg is? En als de thermostaat boven volgens programma "nachttemperatuur"instelt, en je draait beneden de knop hoger? Die dure thermostaat hangt trouwens meteen naast de ketel, recht boven de wasdroger. Het is op zolder in die hoek vaak al 23 graden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
bamibal
8 jaar geleden
Is de vloerverwarming elektrisch, of ook onderdeel van het circuit en gekoppeld aan de ketel?
ronron1212
8 jaar geleden
rare plek voor een geavanceerde klokthermostaat, de Chronoterm Touch Modulated
Heb je de installateur niet gevraagd hoe het zit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@bamibal: warm water aangesloten op de ketel @ronron: je verwacht bij een huurhuis dat de woningcorporatie weet wat ze doet. Ik heb vandeweek gevraagd of ze de thermostaat willen verplaatsen, maar de mevrouw aan de telefoon begreep me niet. Bij de buren is ie wel verplaatst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volgens de gebruiksaanwijzing die ik op internet heb gevonden, kan je ook optioneel een afstandsvoeler plaatsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er ook een probleem wat betreft comfort o.i.d?
"if it ain't broke don't fix it"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ons probleem is tweeledig. We hebben de vloerverwarming standaard op 20 staan, maar als we om 6 uur smorgens beneden komen voelt het kouder,omdat je net je bed uit komt. Zetten we hem dan hoger,dan zijn we de deur al uit voor het warm is geworden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verder hebben we het idee dat de verwarming op de zijkamer niet altijd werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen deskundige, maar ik heb het idee (zie mijn antwoord) dat de thermostaat die beneden zit maar héél beperkt invloed kan uitoefenen.
Ik ben het eens met Wimkees: als je vloerverwarming hebt, moet je in die ruimte de temperatuur dag en nacht hetzelfde houden. Alleen als je dagen lang weg bent heeft het zin om de thermostaat lager te zetten. Neem nog eens contact op met de installateur: volgens mij zit de chronotherm écht op de verkeerde plaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk is er sprake van een weersafhankelijke geregeld systeem ?
De Chronothem fungeert uitsluitend als klok, de temperatuurvoeler bevind zich buiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@compris
Nee de temperatuurvoeler zit gewoon in de Chronotherm. Maar je kunt er wél een externe sensor aan koppelen. Ik weet niet (ik dénk het niet) of dat bij Pokemon het geval is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is ook een interessante optie. Een voeler die de buitentemperatuur meet. Maar wil ik het binnen warmer hebben als het buiten kouder is, of is het meer zo dat hij dan weet dat hij harder moet werken om de juiste temperatuur te bereiken? De mevrouw van de woningcorporatie zou een monteur zoeken die er verstand van heeft, en mij dan terugbellen. voorlopig niks meer gehoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn heel veel opties.
Ik kan er nog wel een paar gokken, maar daar heb je niks aan en helemaal als je denkt dat ie in de zijkamer niet goed werkt is het beter als er iemand komt kijken.

Het beste antwoord

Ik denk dat die Chronotherm op de verkeerde plaats hangt!
Een radiatorthermostaat regelt namelijk de doorvoer van het aangeboden water. Maar de temperatuur van dat aangeboden water wordt uitsluitend bepaald door die Chronotherm.
Er bestaat wel een afwijkende constructie (zie de OptimalComfort functie, op blz. 44 van je handleiding). Ook heb ik wel eens iets gelezen over (hele dure) radiatorthermostaten die via WiFi de hoofdthermostaat aansturen, maar ik weet niet of dat in jouw geval van toepassing is.

Toegevoegd na 39 minuten:
Om je vraag wat concreter te beantwoorden: Nee, als je de radiatorthermostaat hoger draait, gebeurt er niks als de hoofdthermostaat vindt dat het al warm genoeg is IN DE RUIMTE WAAR DIE HOOFDTHERMOSTAAT HANGT.

Je zult die hoofdthermostaat dus moeten verplaatsen. Het probleem is, dat de Chronotherm een bedrade thermostaat is. Er moeten dus draadjes worden getrokken naar de ruimte waar je hem wilt ophangen. Als er bij de bouw van het huis geen rekening mee is gehouden, komen die draadjes dus aan de buitenkant van de muren en niet (zoals de lichtnetbedrading) netjes IN de muren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dit al geavanceerd genoeg. Wifi op de kranen lijkt me sterk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb net even geGoogled, maar ik kan ook niks meer vinden over WiFi-radiatorkranen. Tóch heb ik er wel eens iets over gelezen. Misschien als een in de toekomst te verwachten ontwikkeling?
Maar daar heb je nú niks aan. Ik vrees, zie de aanvulling op mijn antwoord, dat je de hoofdthermostaat moet verplaatsen. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je uitbreiding. Er is me al veel meer duidelijk. De chronoterm is dus voor de bovenverdieping, maar hij hangt verkeerd. Er komen twee draden uit de ketel. De ene gaat naar de chronoterm, de andere gaat de muur in, waarschijnlijk naar de woonkamerthermostaat. Als ik die zou verwisselen, dan heb ik dus de geavanceerde voor beneden en de gewone voor boven ;-) Er loopt ook nog ene lege leiding hiervandaan naar de meterkast. Ik zou hem dus als ik langere kabel zou hebben ook beneden kunnen hangen.
paulus811
8 jaar geleden
Gesp, je hebt wel gelijk. Er zijn inderdaad radiatorthermostaten die individueel warm water kunnen vragen. Een gewone radiatorkraan laat alleen maar het aangeboden water door of niet, ongeacht of het koud of warm water is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pokemon
Ja, als je die thermostaten kan verwisselen is het probleem opgelost!
Je zult verder veel plezier beleven van je Chronotherm. (Ik heb zelf drie weken geleden de vakantie-module voor het eerst gebruikt. Ging perfect.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvulling op de vakantiemodule:
Bij de opgave van het aantal dagen moet je de vertrekdag niet meetellen! Als je op maandag om 08:00 vertrekt en op vrijdag om 18:00 terugkomt, telt dat dus als 4 dagen.
De gebruiksaanwijzing zwijgt daarover, ik heb erover moeten bellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek op "draadloze thermostaatkraan" en vindt dat het wel draadloos gaat maar niet via wifi. (hoewel de hoofdunit soms wel via wifi bedient kan worden) Hoe zou kunnen dat de simpele beneden thermostaat alleen als voeler gebruikt wordt om beter te kunnen moduleren.