hoe werken verschillende thermostaten in huis samen?

Wij hebben een nieuwbouwhuis, met beneden vloerverwarming, en boven radiatoren. Beneden hangt een gewone ronde thermostaat. Op alle radiatoren zit een thermostaatkraan. Maar boven bij de c.v. ketel hangt een geavanceerde klokthermostaat, de Chronoterm Touch Modulated. Een aanraakscherm waarop je voor 7 verschilllende dagen per week 6 momenten per dag de juiste temperatuur in kan stellen, met aanpassingen voor vrije dagen en vakanties. Maar wie stuurt nu wat aan?

Als je een radiator hoger draait, slaat hij dan niet aan als de klokthermostaat denkt dat het warm genoeg is? En als de thermostaat boven volgens programma "nachttemperatuur"instelt, en je draait beneden de knop hoger? Die dure thermostaat hangt trouwens meteen naast de ketel, recht boven de wasdroger. Het is op zolder in die hoek vaak al 23 graden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat die Chronotherm op de verkeerde plaats hangt! Een radiatorthermostaat regelt namelijk de doorvoer van het aangeboden water. Maar de temperatuur van dat aangeboden water wordt uitsluitend bepaald door die Chronotherm. Er bestaat wel een afwijkende constructie (zie de OptimalComfort functie, op blz. 44 van je handleiding). Ook heb ik wel eens iets gelezen over (hele dure) radiatorthermostaten die via WiFi de hoofdthermostaat aansturen, maar ik weet niet of dat in jouw geval van toepassing is. Toegevoegd na 39 minuten: Om je vraag wat concreter te beantwoorden: Nee, als je de radiatorthermostaat hoger draait, gebeurt er niks als de hoofdthermostaat vindt dat het al warm genoeg is IN DE RUIMTE WAAR DIE HOOFDTHERMOSTAAT HANGT. Je zult die hoofdthermostaat dus moeten verplaatsen. Het probleem is, dat de Chronotherm een bedrade thermostaat is. Er moeten dus draadjes worden getrokken naar de ruimte waar je hem wilt ophangen. Als er bij de bouw van het huis geen rekening mee is gehouden, komen die draadjes dus aan de buitenkant van de muren en niet (zoals de lichtnetbedrading) netjes IN de muren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100