Hoe moet ik plafondverlichting aansluiten als ik een witte, blauwe en geel met groen draad heb? Mijn lamp heeft blauw en bruin

Ik wil mijn verlichting aan sluiten aan het plafond maar ik weet niet welke kleuren bij elkaar moeten kan mij iemand helpen in de plafond heb ik een witte een blauwe en geel met groen aan elkaar en mijn verlichting heeft blauw en bruin van klein hoe moet ik dit aan elkaar doen kan me iemand helpen aub

TurfGraver
een jaar geleden
Blauw aan blauw.
Wit aan bruin.
Geel/groen is aarde en blijkbaar niet nodig voor deze lamp.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Geel met groen kan ook aangesloten op de bevestingplaat van de lamp, dan zit er vaak een extra schroefje met aan aardingsteken bij gemonteerd.
Wolven-esther
een jaar geleden
Dankjewel!

Antwoorden (2)

Uit je plafond komt bij een lichtpunt officieel (!) een blauwe, een zwarte en een geelgroene draad.

De geelgroene is een veiligheidsdraad. Door deze te verbinden met de metalen delen aan de buitenkant kan worden voorkomen dat deze bij problemen onder stroom komen te staan. Hoewel de buitenkant beschermd wordt zit de aansluiting vaak wel aan de binnenkant van de lamp. Heb je geen metalen delen aan de buitenkant omdat de lamp daar van plastic of glas is, dan is de geelgroene aarddraad niet nodig.

De blauwe draad uit het plafond noemen we de nul-draad. Deze zorgt voor de afvoer van de stroom. Het is in werkelijkheid wat ingewikkelder omdat het wisselstroom is, maar voor het begrip noemen we het even zo.

De zwarte is de schakeldraad. Deze heet zo omdat er, afhankelijk van de stand van de schakelaar soms wel, en soms geen spanning op staat. Lees: daarmee regel je de aan/uit van de lamp.

Wanneer je in de schakelaar gaat kijken, dan zul je daar ook een bruine draad aantreffen. Dat noemen de fase draad. Daar staat altijd spanning op. hiermee wordt het circuit gevoed.

Dan kijken we naar de lamp. De lamp is relatief simpel: er moet stroom in en stroom uit. Voor de meeste lampen maakt het niet uit in welke richting de stroom op vloeit. Je treft dus soms geen kleurcodes aan, en soms wel. Als er kleurcode aanwezig zijn, dan is dat meestal een blauwe, en naast die blauwe een andere kleur veelal bruin of zwart. De blauwe dient weer voor de afvoer en de andere kleur is voor de toevoer van de stroom.
Is er een kleurcode dan is het verstandig om deze te volgen.

Dat is hoe het officieel is. Terug naar jouw situatie:
In je plafond heb je een witte een blauwe en geel met groen. Je hebt dus een witte waar je een zwarte zou verwachten. Waarschijnlijk is de zwarte draad op geweest en is er een witte gebruikt. De funktie is dezelfde: schakeldraad.

Laten we makkelijk beginnen: de blauwe draad in de lamp dient voor de afvoer van de stroom uit de lamp, die mag verbonden worden met de blauwe draad uit het plafond.

Er moet ook nog stroom naar de lamp toe. Die komt via de schakeldraad uit het plafond. Dat is in jouw geval een witte. Die mag naar de toevoer van de lamp; dus de bruine draad van de lamp.

Bevat je lamp grote metalen delen, dan zal daar een schroef in zitten voor de geelgroene aarddraad. Is die er niet, zorg dan dat die veilig is opgeborgen zodat die geen andere elektrische delen kan raken. Knip hem nooit af ! Wellicht wil je later ooit nog eens een andere lamp.
De witte draad is de neutrale draad en moet aangesloten worden op de bruine draad van de lamp. De blauwe draad is de fase en moet aangesloten worden op de blauwe draad van de lamp. De geel met groene draad is de aardingsdraad en moet aangesloten worden op de groene draad van de lamp.
10 maanden geleden