Kan een zuinige wasmachine samen lopen met een zuinige wasdroger of afwasmachine?

Vroeger gebeurde het wel eens dat ik kortsluiting kreeg als ik er twee tegelijk aan had.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat je kreeg was geen kortsluiting. Je vraagt dan een te hoog wattage, dus teveel stroom in één keer van één groep.daardoor slaat een stop door of schakelt de schakelautomaat uit. Wasdroger en machine, kunnen ondanks dat ze zuinig zijn niet altijd tegelijk op 1 groep. De stroom zal nog steeds onderbroken worden als ze beide tegelijk gaan verwarmen. Dit kan je niet beïnvloeden. Als ze dit niet tegelijk doen, dus als je ze apart aan zet kan het zeker wel op 1 groep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een kamer/ruimte zitten -als het goed is- niet alle stopcontacten/verlichting op dezelfde groep.
Dit hoort verdeeld te worden over twee of meer groepen, zodat in geval van uitvallen van één groep de kamer/ruimte niet helemaal zonder stroom zit.
Vooral in ruimtes waar je verschillende zware stroomverbruikers kan verwachten, zoals keuken en "washok" is dat een verstandige zaak. Grote kans dus, dat twee stopcontacten die misschien vlak bij elkaar zitten toch op verschillende groepen zijn aangesloten.
Als je toch met je wasmachine en droger van één groep afhankelijk bent, dan heb je daar een speciaal tussen-contactdoos voor, met een vast stopcontact voor de wasmachine en de andere voor de droger. Een speciale schakeling zorgt er dan voor dat beide apparaten nooit gelijktijdig kunnen werken, zodanig dat de wasmachine altijd voorrang krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja want gebruikt hij geen warmte meer dus minder energie, alleen het centrifugeren kost wel weer veel energie.