dimmer dimt niet meer, wat er aan te doen ?

Dimmer doet zijn werk na 11 jaar bijna niet meer. Dimmer staat bijna voluit en bij terugdraaien komt er geen stroom bij de lampen. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Pieter2011
12 jaar geleden
In snoerdimmers zit een losse zekering die nog weleens stuk wil gaan. Je kunt in de elektronicawinkel zó een nieuwe kopen. Ze kosten een paar dubbeltjes (hoe heet dat tegenwoordig?) per stuk. Wel handig om de oude mee te nemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe moet ik de vraag begrijpen: brandt de lamp helemaal niet of is hij niet meer regelbaar tussen vol aan en uit?

Antwoorden (3)

om eerlijk te zijn, zou ik gewoon een nieuwe kopen want het sleutelen hieraan en dingen vervangen zal meer tijd en of geld kosten dan een nieuwe dimmer installeren en ze zijn tegenwoordig niet zo duur meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het effect dat je beschrijft kan twee oorzaken hebben: als je recent andere lampen ingedraaid hebt, kunnen ze van een te laag vermogen zijn zodat de dimmer niet voldoende belast wordt.
Anders is de regelweerstand onder de knop van de dimmer versleten.
In het eerste geval zul je toch een iets zwaardere lamp indraaien, in het tweede geval een nieuwe dimmer kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zit er een zekering in de dimmer. Die kan je controleren en vervangen.
En als je lampen nog 100% goed zijn, dan is de dimmer stuk en zal je die moeten vervangen.

Maar 11 jaar is een prima leeftijd om met pensioen te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de dimmer bij "voluit" nog wel werkt dan is de zekering beslist nog intact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik niet echt uit de vraag halen.
Maar als dat zo is dan geldt nog steeds mijn tweede optie.