Hoe krijg ik geluid van de dvd-speler op mijn nwe lcd-tv?

Nu alleen beeld, wel geluid door surroundboxen, wil graag net als bij oude tv, geluid via tv

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Zit er een scartaansluiting op de TV?
Mogelijk kun je de centerfunctie van je geluidinstallatie (desnoods een tapeuitgang) aansluiten via de scart op de
geluidsingang van de TV,
Het is niet de fraaiste oplossing maar het stereosignaal bevat tenminste ook in sterke mate het centereffect EN links en rechts.
Zo heb ik het opgelost (LG platte TV.)
Het bevalt me wel.
Toch zijn goede centerspeakers van een kwaliteitset BETER dan de speakers van een platte TV.
Dat kan ook moeilijk anders, er zit vrijwel geen acoustische ruimte in zo'n kijkplaat van enige cm dik.
Hoe ingewikkelder het systeem wordt, hoe lastiger je al je wensen vervuld kan krijgen.
Gelukkig heb je geen bleu ray set, die heeft dus geen scartmogelijkheden.
Er is nog een iets ingewikkelder oplossing.
Het centerboxsignaal sluit je op een transformator aan van
een wisselsstroomadapter, die ook wisselspanning afgeeft ergens tussen 12 en 24 volt, de adapters voor kerstlampjes is er geschikt voor.
Het centersignaal stuur je in de 230VAC ingang.
Uit de 12-24 VAC uitgang pak je de aarde en het signaal voor de geluidsingang van de TV.
Voor het vinden van de juiste fase kun je de draden van de 230V kant van pool verwisselen.
Over de uitgang zet je parallel ook een weerstand van 8-20 Ohm.
De grap is, dat het zo verkregen signaal een sterkte heeft waar de TV goed mee uit de voeten kan.
De weerstand van 8-20 ohm belast de trafo enigszins, zodat ruis, brom en andere storingen sterker gedempt worden en vreet capacitative pulsen op.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De meest voor de hand liggende oplossing lijkt mij een HDMI-kabel. Die levert beeld en geluid aan.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Maar is dat een andere kabel dan een scartkabel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die lijkt op een usb aansluiting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, snap alleen niet dat vorig tv wel geluid gaf en deze niet. Ligt dat aan tv, of is er zo'n kabel verdwenen dat ik niet weet???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik had hetzelfde en ik kreeg zelfs via de hdmi nog geen geluid ik heb er nu zo n kabeltje tussen gedaan met een rood wit en geel stekkertje en die geeft wel geluid
wat voor merk/type tv heb je?
denk dat je een scartkabel gebruikt met te weinig contacten dan heb je inderdaad geen geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een 21 pins scart gebruiken of een s-video kabel met een tulp kabel .s-video is geel en de tulp kabel rood-wit deze aansluiten op je tv en video en je hebt beeld en geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor LCDTV en wat voor DVD speler heb je? Zo kunnen we nog niks. Of plak even een plaatje van de achterkanten van de DVD speler en TV erbij :)