Waarom staat Full-HD gelijk aan 2,1 megapixel terwijl we al foto's nemen met meer dan 12 megapixel?

Een full-hd-beeldscherm met een resolutie van 1920 x 1080 staat gelijk aan 2,1 megapixel. Maar tegelijkertijd zijn er al fotocamera's op de markt die foto's kunnen nemen met een resolutie van meer dan 12 megapixel.

Dus waarom beperken we ons bij beeldschermen (monitoren en televisies) slechts tot 2,1 megapixel? Kan dit niet nog veel hoger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Een beeldscherm (TV) bekijk je van een grotere afstand dan een foto en heb je voor dezelfde scherpte, minder pixels nodig. Als een TV dezelfde resolutie als een fotocamera zou hebben, zou dit teveel bandbreedte kosten (oftewel, je kunt dan minder zenders door de kabel sturen).
Tot slot is het produceren van een scherm met een hogere resolutie te duur, zo niet technisch (nog) niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TV beeldschermen worden toch gemaakt voor TV kijken? En die leveren toch geen hogere resolutie signalen af?

Verder: Het menselijk oog kan op 25cm geloof ik nog net 6-10 puntjes per mm van elkaar onderscheiden. Dus op een kijkafstand van 2 meter (Afstand tot TV?) kom je uit op een puntje of 2 per mm wat je wellicht kan onderscheiden.

Neem je een scherm van 1920 puntjes dan moet je TV al meer dan een meter breed zijn om te zien dat er puntjes in zitten. Een hogere resolutie heeft dus niet altijd nut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foto van 12 megapixels heeft nauwelijks nut, tenzij je het afdrukt op billboard-formaat en het van heel dichtbij bekijkt. Dit i.v.m. de kleinste details die een mens kan onderscheiden. Dat consumenten fototoestellen kopen van 12 megapixels is doordat de verkopers aldoor "meer megapixels is beter" roepen (wat niet waar is, maar wel goed verkoopt). Gelukkig zijn we daar voor de Full-HD niet/minder ingetrapt en houden we het op het wat zinnigere 1920x1080.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een monitor is ook geen hele hoge resolutie nodig. Ook niet voor foto's. Dat komt dat op een monitor 72 pixels per inch staan. Het hebben van meer beeldpunten betekent dat je kunt inzoomen, wat op een TV niet nodig zou moeten zijn.

Drukwerk kan wel oplopen van 300 puntjes per inch (dpi) tot meer dan 1600 dpi.

Een foto van 15 cm breed x 10 cm hoog heeft dan op een scherm aan 1080 * 720 pixels genoeg, maar voor hoge kwaliteit drukwerk is al snel minimaal 4500 * 3000 pixels nodig voor dezelfde kwaliteit. kort door de bocht: er passen gewoon meer puntjes per inch op het fotopapier.

Naast het feit dat het weinig zin heeft om een hogere resolutie weer te geven op een TV, moet het ook worden doorgegeven door de kabel. Momenteel zijn de eerste pogingen met HD (volgens mij nog niet eens full HD) en dat kost al de nodige bandbreedte.