Waarom drupt er water uit de slang van de airco die naar buiten loopt?

Ik heb het hier over de airco die in huis gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Dat komt omdat er op het koude deel van de airco waterdamp neerslaat, zoals dat ook gebeurd, als je bijvoorbeeld met een koude bril van buiten naar binnen loopt. Dit kan bij elkaar redelijk wat vocht zijn, dus dat moet afgevoerd worden, m.b.v. een slangetje. Dit geld voor alle varianten van airco's. Zie ook plaatje en bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is condenswater. Vocht wat ontstaat door het koelen.
Amadea
12 jaar geleden
Bij iedere vorm van koelen ontstaat vocht welke uit de ruimte wordt onttrokken, dit vocht noemen we condenswater. Bij airconditioning moet dit condenswater door een afvoer worden afgevoerd, indien dit niet mogelijk is of niet mooi is, wordt er vaak een condenspomp in de unit ingebouwd die het water naar het dak of een andere afvoer pompt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
http://www.benvtechniek.nl/airconditioning/begrippenlijst.html ?
Een airco koelt de lucht, maar omdat koude lucht minder water(damp) kan bevatten dan warme lucht treedt water uit de lucht. Omdat de airco lager koelt dan de temperatuur in jouw kamer, wordt de lucht veel droger dan eerst, en dat voelt voor de meeste mensen prettiger aan. Vergelijk met het beslaan van je adem tegen een koude ruit.