Als het een knop met een pijl omhoog en een knop met een pijl omlaag is, dan de knop waar je heen wil gaan. Sommige denken dat ze aan moeten geven waar de lift heen moet gaan maar dat is onjuist.

Stel jij staat op 0 de lift op -1 en je wil naar 3 dan druk je omhoog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je op 0 staat en de lift op 4 en je wil naar 3 druk dan ook op omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooke! Dus wil je omhoog, dan druk je op de pijl omhoog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leert snel :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? You're serious??? Zijn er mensen die niet weten op welk knopje van de lift ze moeten duwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja echt, die denken dat ze de lift naar zich toe moeten sturen, vaker gezien. Dus als de lift op 3 staat en ze moeten naar 3 maar ze staan op 0 drukken ze naar beneden.
In elke lift waar ik in geweest ben was het bovenste knopje om etages naar boven te gaan.
En het onderste knopje om etages naar beneden te gaan. (Meestal gebruikt om weer naar de begane grond te gaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet alleen 2 knopjes (pijl omhoog en een pijl omlaag) als er meerdere liften naast elkaar in het gebouw zijn.

Als jij naar beneden wilt, dat druk je uiteraard naar de pijl naar beneden. Worden beide (of meerdere) liften niet gebruikt, zal de dichtsbijzijnde lift aangestuurd worden.

Gaat 1 van de liften omhoog om het moment dat jij op de pijl naar beneden drukt, dan zal de omhoog gaande lift niet stoppen op jouw verdieping, maar zal hij de andere lift aansturen. Had je op het pijltje omhoog gedrukt, was die omhooggaande lift wel gestopt.

De keuze om te drukken op de omhoog en naar beneden knopjes is puur vanwege het efficiente en snelste gebruik van de liften en welke lift van de twee (of meer) het beste naar de verdieping waar jij staat gestuurd kan worden.

Dus altijd drukken naar waar je naartoe gaat. Tenminste als je zo snel mogelijk een lift wil. Druk je omlaag terwijl je omhoog wilt, en er komt een lift voorbij waar anderen inzitten die naar beneden willen, dan kan je gerust instappen, maar je gaat eerst naar beneden.

Heel soms tref je wel eens liften aan die wel 2 knopjes hebben, maar er is maar 1 lift in het gebouw. Dan maakt het geen donder uit waar je op drukt.

Toegevoegd na 10 minuten:
AANVULLING:

Ik heb nu eigenlijk meer beschreven wat het nut van de twee knopjes is en dat is eigenlijk niet direct het antwoord op jouw vraag maar ben er van uit gegaan dat deze informatie ook welkom is.

Maar heel kort nog even: Op het knopje drukken waar je naartoe wilt! (zoals Mr.Tomaat al aangaf)