Wat is het verschil tussen een machine en een apparaat?

Wanneer noem je iets een machine en wanneer is iets een apparaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (8)

Goeie vraag!
Volgens mijn bescheiden mening zijn het synoniemen.
Ik heb al van allerlei dingen bedacht ,maar dat spreekt elkaar dan weer tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een machine is een mechanisme dat een vorm van beweging of energie in een andere vorm van beweging of energie kan omzetten. Een apparaat is in het algemeen een samenstelsel van onderdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een machine en een apparaat is eigenlijk hetzelfde. Vaak worden grotere bouwwerken (bijv. naaimachine) in dat geval machines genoemd en kleinere (bijv. scheerapparaat) word een machientje. Beide zetten een energie vorm om in een andere energie vorm. Beide zetten stroom om in kinetische energie (bewegingsenergie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is het hetzelfde.
Maar je zou kunnen zeggen dat;

- Een apparaat meestal makkelijk te bedienen is met 1 hand, en vaak een "niet al te groot" voorwerp is.
- Een machine een complicatie is van alles dat aangedreven wordt. Sommige machines zijn geen apparaten, zoals een robot..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet echt een verschil, al worden over he algemeen gereedschappen onder machine geschaard, en overige onder apparaat.Dit gaat echter niet altijd op. En word in de volksmond eigenlijk het het woord gebruikt wat het lekkerste bekt bij de.....
12 jaar geleden
Wat mij betreft geen verschil. Apparaat is een synoniem van machine en visa versa. Hoewel een groot apparaat meestal machine wordt genoemd, wordt het als je er een precieze definitie aan wil geven lastig. We zeggen bv boormachine terwijl het eerder een boorapparaat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de van dale staat dit.

Machine: toestel dat een bepaalde werking of functie kan verrichten.
Apparaat: min of meer samengesteld werktuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat machine een overstijgende klasse(?) is van apparaat. Elke machine zou je ook als apparaat kunnen bestempelen terwijl je het andersom niet altijd zo zal horen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus
Machine=apparaat
Apparaat= niet altijd een machine