Waarom zit er altijd zo'n korte stekker aan een bakplaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Amadea
8 jaar geleden
Een kort snoer, bedoel je vermoedelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft met veiligheid te maken, langere snoeren kunnen per ongeluk tegen gevaarlijk gedeelte kookplaten terechtkomen en dat is zeer gevaarlijk.

Antwoorden (3)

Die vraag heb ik me vaak gesteld bij aankoop van een waterkoker, broodrooster of mixer bijvoorbeeld. De reden is dat de fabrikant zoveel mogelijk wil besparen door zo weinig mogelijk snoer aan zijn produkt te maken. Minder onkosten is meer winst.

Antwoord: dan is de winst van de fabrikant groter.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je zal misschien denken "zo'n klein stukje snoer, dat kost toch bijna niets?" maar vergis je niet, we praten over miljoenen stukjes snoer voor miljoenen bakplaten en waterkokers, broodroosters, tosti-ijzers en hand- en staafmixers! tel dat allemaal bij elkaar op, kom je uit op een hele flinke post op onderdelen en dat verschil is dus meer winst voor de opmerkzame fabrikant.

[Er zal trouwens wel een minimum voor gelden. Misschien zou je eens bij verschillende merken moeten kijken of een duur merk een langer snoer heeft dan een "betaalbaar" merk, bij waterkokers heb je ook draadloos, dat zou ook nog verschil kunnen uitmaken. Alleen daar heb jij nu niets aan, het gaat om jouw bakplaat.]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoveel kost een halve meter extra snoer toch niet? Ik dacht dat het te maken had met het per ongeluk omtrekken van de spullen die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk juist wel prettig dat niet overal van die gigantische snoeren aanzitten ; we hebben al genoeg van die snoerenspaghetti in huis. Als het tekort is, is een verlengdoos zo geregeld, maar ik moet er niet aan denken mijn hele aanrecht vol met meters snoer te hebben liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb net een stukje toegevoegd aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen Ik ben het met VS eens, die korte snoeren zijn soms/vaak een ramp. Een bakplaat zet je toch op de eettafel? Dan heb je lijkt mij een meer dan kort snoer nodig. Juist omdat er meerdere apparaten zijn heb je op die plek in de keuken geen ruimte en dus meer snoer nodig. Een andere oplossing [andere plek op tafel/aanrecht is niet mogelijk, ander stopcontact zou heel fijn zijn .. huurhuis .. haha.. wat zeg ik ander huis, zelf 'ontworpen' goed, aangepast/ingericht. In een ander/volgend leven dan maar :))
Als je een te kort snoer bedoelt:
De lengte van een snoer wordt beperkt door factoren als beveiliging, spanningsverlies, wattage en de aard van het toestel dat je erop aansluit. Neem bijvoorbeeld een wasmachine en een telefoonoplader. De wasmachine heeft meer stroom nodig. Als het snoer te lang zou zijn, kan het die stroomvraag niet aan. Terwijl een oplader er nog prima op zou werken. Verder is het belangrijk dat bij een lang snoer nog voldoende stroom gaat lopen bij een kortsluiting om de wasmachine binnen 0,4 seconden uit te schakelen. Dat gaat ook niet bij een te lang snoer.”

Toegevoegd na 15 uur:
Wat ook meespeelt, is dat wanneer men zelf verlengsnoeren gebruikt, de fabrikant niet verantwoordelijk is voor de gevolgen als het mis gaat.

Toegevoegd na 5 maanden:
Ik nog heb een antwoord gekregen op de vraag waarom snoeren altijd kort zijn en niet gelijk voor het gemakt een paar meter.

Bij een calamiteit, bv brand o.i.d. van het apparaat of wat er al niet mis kan gaan bij gebruik, dient de afstand naar het dichtstbijzijnde aansluitpunt een maximale lengte te hebben. De lengte van de verschillende aansluitkabels van kleine huishoudelijke apparaten ligt daarom tussen de 2 en maximaal 3,5 meter.
Voor wasmachines gelden speciale veiligheidsregels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Wat een geleuter! Ik kan morgen (bij wijze van spreken, ik ben het niet van plan) een snoer van 20 meter aan je wasmachine, waterkoker, wasdroger, kookplaat, oven, komen zetten die zijn taak uitstekend aan kan. Je krijgt van mij een minduimpje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geldt ook voor verlengsnoeren
http://www.quest.nl/artikel/hoe-lang-kan-een-verlengsnoer-maximaal-zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met andere woorden: het antwoord is niet juist?
Als jij in mijn keuken komt om al die 20meter snoeren aan te leggen dan Escape ik bijtijds.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hihi JoanDArc Heb jij nooit last van al die vreselijk korte snoertjes?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Uit je eigen link: De maximale lengte voor een snoer voor een stofzuiger van 1500 watt is 30 meter. Maar het snoer voor een gloeilamp van 100 watt kan zelfs 450 meter zijn. Theoretisch klopt het wel, praktisch kan een bakplaat makkelijk 3 meter aan snoer hebben of 5. Zeker bij wat dikker draad. @escape althans dat is toch wel een vereiste voor zwaardere apparaten. @JoanDArc
Bedenk ook dat de stroom die al die apparaten voedt ook ergens door een nog weer dikkere draad gaat. De berekening die quest krijgt zal zijn op een bepaalde dikte dikte draad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr Tomaat je hebt, zo als vaak, gelijk. Ik heb het antwoord gegeven uit frustratie. Het snoer van de stofzuiger is altijd net te kort, of de kamers zijn te lang, zou ook kunnen. En dan krijg ik bij Degli Esperti, of iets dat er op lijkt altijd antwoorden met zulke strekking. Dus metsel mij niet vast aan de details. Volgens Degli Esperti zijn het ook nog eens EU-normen en Frans Timmermans doet er niets aan. Had hij wel beloofd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52, ja zeker last van korte snoeren, maar wij zijn niet zo gehoorzaam.
tinus1969
8 jaar geleden
Toch vind ik dit een plus waard: Korte snoeren zijn veiliger, en dat argument is bij apparaten die veel stroom verbruiken (zoals bakplaten) van belang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ander voordeel van korte snoeren voor bijv. broodroosters, waterkokers etc. is dat je ze niet hoeft te zien kwijt te raken op een vol aanrecht. Doorgaans is een snoer van 40-50 cm daar genoeg, dan wordt het vervelend als er toch 150 cm aan vast zit. Bakplaat is een ander probleem. Je weet als fabrikant totaal niet in wat voor situaties zo'n ding terecht komt. De ene keer is 1m50 genoeg, de andere keer 5 meter nog niet. Een verlengsnoer zal heel vaak nodig zijn, dan is het ook gewoon handig om het eigen snoer zo kort mogelijk te maken. Extra voordeel is natuurlijk dat het idd de fabrikant verlost van verantwoordelijkheid én kosten. 3 vliegen in één klap. ;-)
Hóe langer het snoer, hóe groter de kans dat ie beschadigd raakt.
Bij grasmaaiers en heggenscharen zit er zelfs niks aan en moet je gelijk een verlengsnoer inpluggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Koen, daar kunnen wij over meepraten ::)) Bij gebruik van een verlengsnoer is de fabrikant natuurlijk niet verantwoordelijk als er iets mis gaat.