Constante spanning bestaat niet. Een constante spanningsbron wel:

Een opgeladen batterij, accu of condensator, een draaiende generator of dynamo, een zonnecel waar licht op valt leveren allemaal een elektrische spanning. Zolang deze spanning weinig of niet verandert als de bron wordt belast met een weerstand (bijvoorbeeld een lampje), spreekt men wel van spanningsbron. Naast de spanningsbron waarbij de afgegeven spanning onafhankelijk van de belasting (zoveel mogelijk) constant wordt gehouden, kennen we als tegenhanger de stroombron waarbij de stroom (zoveel mogelijk) constant wordt gehouden, waarbij de afgegeven spanning nauwelijks belangrijk is. In de elektronica wordt veel gebruikgemaakt van de constante spanningsbron, de zogenaamde gestabiliseerde voeding, en van de constante stroombron.

Gelijkspanning is het tegenovergestelde van wisselspanning.

Gelijkspanning en constante spanningsbron zijn twee hele andere begrippen en zijn niet te vergelijken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijkspanning praat men over wanneer de spanning niet van polariteit veranderd. Dit in tegenstelling tot wisselspanning waarbij dit wel gebeurt.
Nu kan je een wisselspanning "superponeren".
Er wordt dan aan de wisselspanning een gelijkspanning toegevoegd zodat deze nooit door de '0' heen gaat (van polariteit veranderd). Men spreekt dan van gelijkspanning maar met een varierend karakter.

Mag duidelijk zijn dat dit dus geen contante spanning is maar een varierende (edoch gelijkspanning).

Een contante spanning varieert dus niet of nauwelijks.
Je kan dan ook een contante wisselspanning hebben.
Men spreek dan in de regel over een stabiele spanning.
Ook wanneer deze onder belasting niet te veel 'inzakt'.
12 jaar geleden
Een constante spanning is m.i een spanning waarin gen pieken of dalen voorkomen.
Gelijkspanning of gelijkstroom is stroom waar geen fasen zoals bij wisselstroom voorkomen.
Dus: Constante spanning kan dan zowel wissel als gelijkstroom zijn.