wat is het verschil tussen gelijkspanning en wisselspanning?

Toegevoegd na 11 minuten:
wat bedoelen ze hier mee:
Gelijkspanning: de ene pool is altijd positief en de andere pool is altijd negatief.
Wisselspanning: Bij een stopcontact is een pool afwisselend positief en negatief.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Bij een elektrische stroom is er altijd een pluskant en een minkant - kijk maar op de zijkant van je batterij, daar staat aangegeven welke kant de plus en welke kant de min is.

Als je een stroom hebt waarbij de plus en de min altijd aan dezelfde kant zitten, dan hebben we het over gelijkstroom (of gelijkspanning). Dat is het geval bij de batterij.

Als de plus en de min continu van plaats wisselen, hebben we het over wisselstroom (of wisselspanning). Dat krijg je bijvoorbeeld als je een batterij steeds heel snel om zou draaien (plus en min verwisselen).

Toegevoegd na 1 minuut:

Bij echte wisselspanning, zoals die bijvoorbeeld uit het stopcontact komt, wisselen plus en min niet zo abrupt om als in mijn voorbeeld van de batterij die je steeds heel snel omdraait. In werkelijkheid gaat de omwisseling heel geleidelijk.

Maar wel (bij onze stopcontacten) 50 keer per seconde.

Toegevoegd na 11 minuten:

Ik zie dat je een toevoeging hebt geplaatst.

Bij een stopcontact zit het net wat moeilijker in elkaar dan ik in bovenstaande eenvoudige uitleg heb beschreven.

Bij een stopcontact is niet de ene pool positief en de andere negatief, en daarna andersom, en zo steeds heen en weer.

In werkelijkheid is de ene pool om en om positief en negatief (met daartussen steeds een geleidelijke overgang, dus via neutraal). De andere pool is continu nul - dus niet positief en niet negatief.

Je kunt dat goed zien als je een spanningszoeker gebruikt. Steek je die in het ene gat van een stopcontact, dan brandt het indicatielampje - dan heb je de kant te pakken die afwisselend positief en negatief is. Steek je de spanningszoeker in het andere gat van het stopcontact, dan brandt het indicatielampje niet - dan heb je de nulkant te pakken.

Theoretisch krijg je alleen een schok als je je vinger in de kant steekt die afwisselend plus en min is. Steek je je vinger in de kant die altijd nul is, dan merk je niets.

Theoretisch dan. In de praktijk zijn elektrische installaties (en de daarop aangesloten apparaten!) niet zo ideaal als ze zouden moeten zijn, en kan er dus wel degelijk spanning staan op de nulkant. Vooral bij oudere huizen wil dat nog wel eens gebeuren.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gelijkspanning stroomt continu één kant uit, net zoals water uit een kraan. Wisselspanning - het woord zegt het al - wisselt continu van richting. Het aantal keren dat een wisselspanning per seconde van richting wisselt heet de frequentie, die uitgedrukt wordt in Hertz (Hz). De frequentie van het lichtnet in Nederland en andere Europese landen is 50 Hz. In de VS is dat 60 Hz. Gelijkspanning komt bv uit batterijen, auto-accu's en de accu's die bv in mobiele telefoons en laptops zitten. Electronische spullen kunnen alleen werken op gelijkspanning, vandaar dat in electr. app. de wisselspanning uit het stopcontact wordt omgevormd en verlaagd tot een veilige gelijkspanning waar deze app. op kan werken of waarmee accu's en batterijen kunnen worden opgeladen. Motoren in bv wasmachines, mixers, stofzuigers en zo werken direct op de wisselspanning uit het stopcontact.