Kan ik een apparaat nog gebruiken als het een keer oververhit geraakt is?

Het gaat om een staafmixer. Begon vreemd te ruiken en toe heb ik meteen de stekker verwijderd. Hierna kwam er een zeer klein beetje rook vrij, maar het apparaat is nu volledig afgekoeld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is niet op voorhand met zekerheid te zeggen. Als het een zoetig luchtje was dan is het waarschijnlijk dat de isolatielak op het koperdraad van de wikkelingen in de motor is gaan smelten. Als dit gebeurt dan kunnen er kortsluitingen ontstaan tussen windingen in de motor onderling zodat er een grotere stroom door de motor wordt opgenomen. Die zal daardoor weer warmer worden als je hem gebruikt, waardoor nog meer lak zal smelten. Als je merkt dat bij normaal gebruik het apparaat steeds vaker warm wordt en gaat stinken dan kun je beter een nieuwe kopen. Het kan ook zijn dat hij net op tijd door jou uitgeschakeld is en dan kun je hem gewoon blijven gebruiken. Houd hem dus goed in de gaten als je hem gebruikt, echt in brand vliegen zal hij niet omdat er tegenwoordig in alle goedgekeurde huishoudelijke apparatuur temperatuur-zekeringen zijn ingebouwd. Die smelten door als de temperatuur van de motor boven de 180 celcius dreigt te komen, de stroom wordt dan definitief onderbroken. Als je twijfelt of bang bent is een nieuwe kopen de beste oplossing.

tja net zolang tot ie weer begint te roken en de stop springt maar praktisch gezien dus echt niet. de motor begint door te branden einde verhaal

nee mischien een aantal keer nog

Mijn ervaring is dat het steeds weer gebeurt (broodrooster en tostiapparaat in mijn geval). Ik heb ze weggedaan.. voor de zekerheid..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100