Kan ik een apparaat nog gebruiken als het een keer oververhit geraakt is?

Het gaat om een staafmixer. Begon vreemd te ruiken en toe heb ik meteen de stekker verwijderd. Hierna kwam er een zeer klein beetje rook vrij, maar het apparaat is nu volledig afgekoeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Het is niet op voorhand met zekerheid te zeggen.
Als het een zoetig luchtje was dan is het waarschijnlijk dat de isolatielak op het koperdraad van de wikkelingen in de motor is gaan smelten.
Als dit gebeurt dan kunnen er kortsluitingen ontstaan tussen windingen in de motor onderling zodat er een grotere stroom door de motor wordt opgenomen.
Die zal daardoor weer warmer worden als je hem gebruikt, waardoor nog meer lak zal smelten.
Als je merkt dat bij normaal gebruik het apparaat steeds vaker warm wordt en gaat stinken dan kun je beter een nieuwe kopen.
Het kan ook zijn dat hij net op tijd door jou uitgeschakeld is en dan kun je hem gewoon blijven gebruiken.
Houd hem dus goed in de gaten als je hem gebruikt, echt in brand vliegen zal hij niet omdat er tegenwoordig in alle goedgekeurde huishoudelijke apparatuur temperatuur-zekeringen zijn ingebouwd.
Die smelten door als de temperatuur van de motor boven de 180 celcius dreigt te komen, de stroom wordt dan definitief onderbroken.
Als je twijfelt of bang bent is een nieuwe kopen de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

tja net zolang tot ie weer begint te roken en de stop springt
maar praktisch gezien dus echt niet.
de motor begint door te branden einde verhaal
capthavoc
12 jaar geleden
nee mischien een aantal keer nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het steeds weer gebeurt (broodrooster en tostiapparaat in mijn geval).

Ik heb ze weggedaan.. voor de zekerheid..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die moeten toch juist heet worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, een grondige schoonmaakbeurt zou hier de oplossing zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar niet dat het rook uit komt en gaat stinken naar brand of smeulen. Goede schoonmaakbeurt??? Haha.. yeah, right...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen ook restjes brood of vleeswaren zijn, die in het apparaat zijn achter gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het materiaal waar een broodrooster of tosti ijzer van gemaakt is is bestand tegen de warmte die dergelijke apparaten ontwikkelen.
Het effect van rook-stinken-smeulen komt dus altijd van achtergebleven etensresten of ingevallen stof.
Als je dat verwijderd zou hebben dan was het apparaat weer ok.
Dus inderdaad yeah right, maar dan zonder Haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, ik ben misschien wel blond, maar niet dom. Denkt iedereen hier nu echt dat ik dat niet weet? En dat ik dat niet geprobeerd heb?? Dus wederom.. Haha, yeah, right..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niemand hier, die jou beticht van domheid we bieden slechts mogelijke alternatieven aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt er toch wel een beetje op hoor, als ik mn stinkende, walmende, smeulende broodrooster weggooi, zonder te bedenken dat het wel eens van achtergebleven etensresten zou kunnen komen. Daarnaast, ik zeg ook niet dat iemand mij beticht van domheid, ik geef ff aan dat ik niet dom ben. Das ook nogal een verschil...